به گزارش اکوایران، بررسی‌ها نشان می‌دهد رشد تورم تولیدکننده گاوداری‌های صنعتی و رشد قیمت متوسط گوشت گاو و گوساله در پاییز امسال روند کاهشی داشته و نسبت به ماه قبل 6.11 درصد کاهش یافته و قیمت هر کیلوگرم گوشت گوساله یا گاو به 214 هزار و 800 تومان رسیده است.

روند فصلی تورم تولیدکننده دام گاوداری‌های صنعتی

بر اساس گزارش مرکز آمار از ابتدای بهار 1396 تا پاییز امسال آمارها حاکی از آن است که شاخص قیمت تولید دام گاوداری‌های صنعتی روند نوسانی داشته است. بررسی شاخص قیمت تولیدکننده با اهمیت است زیرا نشان‌دهنده نرخ تورم مرتبط با هزینه‌های تولیدی توسط تولیدکنندگان است که می‌تواند روند تورمی را زودتر نشان دهد.

هرچه درصد شاخص قیمت تولید کننده نسبت به دوره قبل بیشتر شود باعث بالا رفتن تورم و منجر به افزایش بهای تمام شده و هزینه تولید کننده‌ها می‌شود که در پی آن سودآوری تولیدکننده‌ها کاهش می‌یابد. تولیدات گاوداری‌های صنعتی شامل گاو ماده تلیسه غیر باردار، گاو ماده شیری، گاو نر داشتی، گوساله پرواری گاو حذفی شیری یا وازده، گوساله نر زیر چهار ماه، شیر، کود است.

برای بررسی این روند، تنها شاخص هزینه‌های تولید دام را با در نظر گرفتن ضریب اهمیت هر یک از انواع گاو وگوساله و محاسبه میانگین وزنی آنها لحاظ کرده‌، و د رنهایت شاخص هزینه تولیدات شیر وکود از این محاسبه کسر می شود. 

اگر شاخص نهایی را تورم تولیدکننده دام در طی ادوار اخیر قلمداد کنیم، این شاخص در زمستان 1397 با رشد 43.62 درصد به بالاترین رشد فصلی در دوره بررسی رسیده است و در تابستان 1398 با منفی 10.6 درصد به کمترین رشد فصلی رسیده است.

روند فصلی قیمت متوسط گوشت گاو یا گوساله

بر اساس داده‌های مرکز آمار، قیمت متوسط هر کیلو گوشت گاو یا گوساله طی یک روند نوسانی از بهار 1396 تا پاییز 1401 با ثبت بیشترین رکود افزایش در پاییز 1397 به میزان 26 درصد رشد داشته است و با منفی 5.97 درصد به کمترین رشد فصلی خود رسیده است. برای مقایسه بهتر میان شاخص تورم تولیدکننده و قیمت متوسط گوشت در هر سه ماه منظور شده و در طی آن روند این شاخص مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

رابطه مثبت بین تورم تولیدکننده و قیمت مصرف‌کننده گوشت گاو و گوساله

با بررسی روند رشد قیمت متوسط گوشت گاو یا گوساله و رشد تورم تولیدکننده مشاهدات حاکی از رابطه مثبت بین این دو شاخص است که هرگاه تورم تولیدکننده افزایش یافته، افزایش رشد در متوسط قیمت گوشت گاو و گوساله نیز مشاهده شده است. طبق نظر کارشناسان در اقتصاد با سه نوع تورم مواجهیم؛ تورم ناشی از فشار تقاضا، تورم ناشی از فشار هزینه و تورم ساختاری. تورم ناشی از فشار تقاضا منجر به افزایش تقاضای کالا و خدمات که در نهایت مازاد تقاضا موجب افزایش سطح قیمت‌ها می‌شود. این افزایش قیمت حتی می‌تواند در نهاده‌های تولید باشد و قیمت تمام شده محصولات تولیدی را افزایش دهد، این افزایش در بهای تمام شده تولید منجر به افزایش قیمت فروش محصولات می‌شود که تورم نتیجه آن خواهد بود.

به افزایش هزینه‌های تولید اثر فشار هزینه نیز گفته می‌شود. زمانی که سطح کلی قیمت‌ها به علت افزایش هزینه دستمزد و مواد اولیه افزایش یابد، تورم ناشی از فشار هزینه رخ می‌دهد. هزینه بالای تولید می‌تواند منجر به کاهش عرضه کل در اقتصاد شود. از آنجا که تغییری در تقاضا بوجود نیامده است، افزایش قیمت در محصولات به مصرف‌کنندگان منتقل می‌شود و تورم ناشی از فشار هزینه بوجود می‌آید.

تورم ساختاری یعنی افراد انتظار دارند که نرخ تورم فعلی در آینده نیز ادامه داشته باشد. با این توضیحات می‌توان نتیجه گرفت برآیند این تورم‌ها باعث شده که قیمت متوسط گوشت گوساله و گاو در نتیجه افزایش هزینه‌های تولیدکننده افزایش یابد و این هزینه‌ها شامل هزینه خوراک دام، حمل و نقل، انرژی، ماشین آلات، نیروی کار است.

بررسی آمار قیمت گوشت تا پاییز 1401 نشان می‌دهد عمده تغییرات قیمت در گوشت ناشی از رشد هزینه‌های تولید در این دسته است.

تورم