به گزارش اکوایران، گزارش کامل شاخص بهای مصرف‌کننده که تغییر ماهانه کالاها را پیش و پس از حذف نوسانات فصلی نیز بررسی می‌کند، نشان می‌دهد که تورم ماهانه دی‌ماه امسال در شاخه‌های مختلف تغییرات قابل توجهی داشته است.

در این گزارش، تورم ماهانه دی‌ماه 4.9 برآورد شده که بیشترین رقم در هفت ماه اخیر بوده است. نکته قابل توجه در این گزارش این است که این رقم پس از تعدیل فصلی از 4.9 درصد به 6 درصد افزایش یافته است. بررسی تورم پس از حذف نوسانات فصلی از آن جهت اهمیت دارد که قیمت برخی کالاها و خدمات در مقاطع خاصی از سال با تغییرات مقطعی مواجه می‌شود ولی در ادامه مجددا به روند کلی میانگین خود بازمی‌گردد. 

به عبارت دیگر، اثر فصلی هنگامی رخ می‌دهد که یک پدیده غیراقتصادی مانند تغییرات آب وهوایی، داده‌های مورد نظر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این اثر فصلی، مقایسه شاخص قیمت را با سایر ماه‌ها دچار مشکل می‌کند. به همین دلیل، برای مقایسه بهتر می‌توان اثر فصلی را حذف کرد.

تورم

روند فزاینده تورم خوراکی‌ها در کشور

پس از خروج اثر فصلی از آمار تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها‌، تورم دی‌ماه در این گروه از 5.3 به 6.5 درصد افزایش یافته است. این شاخص در دی‌ماه سال گذشته 1.1 درصد ثبت شد که پس از تعدیل فصلی به 3.6 درصد افزایش یافته بود.

به عبارت دیگر می‌توان گفت فارغ از در نظر گرفتن آثار فصلی بر رشد تورم، گروه خوراکی‌ها رشد بیشتری را نسبت به سال قبل تجربه کرده‌اند و افزایش ماهانه این گروه از سال قبل بیشتر بوده است. در این میان بالاترین رشد به گروه سبزی‌ها تعلق داشته است.

رشد 16.4 درصدی در تورم سبزی‌ها

علاوه‌ بر این، آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد که در گروه سبزی‌های تازه، تورم ماهانه که پیش از حذف نوسانات فصلی، 16.2 درصد ثبت شده بود، پس از تعدیل فصلی افزایش یافته و به 16.4 رسید. در کنار آن، داده‌های آماری از افزایش تورم در گروه میوه‌های تازه  نیز خبر می‌دهد.

تورم میوه‌های تازه برخلاف دو گروه قبلی پس از تعدیل فصلی کاهش یافته و از 7.4 درصدِ گزارش‌شده، به 4.5 درصد پس از حذف نوسان‌های فصلی رسیده است. این شاخص در ماه قبل، منفی 2.9 درصد به ثبت رسیده بود.

به عبارت دیگر تورم میوه‌ها و خوراکی‌ها در کشور روند فزاینده‌ای را در قیاس با سال قبل به ثبت رسانده است.

تورم