به گزارش اکوایران، شاخص‌ها نشان می‌دهد صنعت غذایی و دارویی کشور در نیمه نخست امسال از رشد و تولید بازمانده و با افت مواجه شده است.

طبق آمارهای بانک مرکزی، شاخص کل تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی کشور در نیمه نخست سالجاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته 6.6 درصد رشد داشته و در سطح 119.2 واحد قرار گرفته است.

کارگاه‌های بزرگ صنعتی کشور شامل کارگاه‌هایی است که دارای 100 نفر کارکن و بیشتر بوده که در 21 گروه صنعتی و 6 گروه مهم صنعتی (با ضریب ارزش افزوده بیشتر در صنعت) تقسیم‌بندی می‌شود.

6 گروه صنعتی مهم شامل «تولید مواد و محصولات شیمیایی»، «تولید فلزات اساسی»، «تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم تریلر»، «تولید مواد غذایی»، «تولید محصولات کانی غیرفلزی(شامل سیمان، کاشی و ...)» و «تولید داروها و فرآورده‌های دارویی شیمیایی و گیاهی» است که در مجموع 80 درصد ارزش افزوده کارگاه‌های بزرگ صنعتی را به خود اختصاص داده‌اند.

وضعیت بحرانی صنعت غذا و دارو

درحالی که شاخص کل تولید کارگاه‌های بزرگی صنعتی کشور در نیمه نخست سال جاری با رشد همراه بوده اما با این حال، دو صنعت غذایی و دارویی از این رشد سهمی نداشته‌ و بیشترین تاثیر منفی را بر این شاخص داشته‌اند.

طی دوره مورد اشاره، شاخص گروه «داروها و فرآورده‌های دارویی شیمیایی و گیاهی» با بیشترین کاهش رشد شاخص تولیدی مواجه شده است.

شاخص صنعت دارویی کشور در نیمه نخست سالجاری با افت 7.9 درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته به سطح 120 واحد رسیده است.

بعد از گروه دارویی این صنعت غذایی بوده که با افت 4.6 درصدی شاخص بر روی شاخص کل تولیدی صنعت تاثیر منفی داشته، به طوری که نسبت به 6 ماهه نخست سال گذشته در سطح پایین‌تر 124.1 واحد قرار گرفته است.

photo_2023-03-08_14-20-33

افت شاخص تولیدی دو صنعت غذایی و دارویی در نیمه نخست سالجاری در حالی است که این دو صنعت در سال 1400 از پیشتازان رشد شاخص تولیدی صنعت بودند اما امسال با چالش‌هایی روبرو بودند که توان مقابله با آن را نداشته و از رشد بازماندند.

محسن نقاشی، دبیر فدراسیون تشکل‌های غذایی در گفت‌وگویی با اکوایران، اگرچه نقش حذف دلار 4200 و جنگ روسیه و اوکراین را در افزایش چالش‌های صنعت غذا موثر می‌داند اما می‌گوید طی چندماه گذشته درون کشور جناحی که به گفته او ضد تولید هستند شکل گرفته است.

قطع ارز ترجیحی، نوسانات قیمت ارز و قیمت گذاری دستوری از جمله مهم‌ترین عوامل افت عملکرد صنعت غذایی است که از سوی فعالان این حوزه عنوان می‌شود.

باخت صنعت غذا و دارو به خودروسازی

در میان 6 گروه مهم صنعتی کشور بیشترین رشد شاخص تولیدی در نیمه نخست سالجاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته مربوط به صنعت «تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم تریلر» بوده، به طوری که این گروه صنعت با رشد 20.8 درصدی از پیشتازان صنعت کشور بوده و در طی نیمه نخست امسال به سطح شاخص 82.5 واحد رسیده است.

سیاست‎‌گذاری‌های مربوط به صنعت خودرو و ساخت قطعات توانسته منجر به عملکرد قابل توجه این حوزه شود که احتمال می‌رود نیم دوم سالجاری را نیز در همین مسیر ادامه دهد و از پیشتازان صنعت کشور باشد.

پس از گروه «تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم تریلر»، گروه‌های «تولید فلزات اساسی» و «تولید مواد و محصولات شیمیایی» بیشترین رشد شاخص تولیدی را داشته‌اند.


همچنین ببینید؛ جناح خطرناک‌تر از جنگ اوکراین برای سفره مردم: