به گزارش اکوایران، مطابق آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران، بررسی بازارهای هدف صادراتی و وارداتی و میزان مراودات تجاری کالاهای غیرنفتی از ابتدای سال 1401 نشان می‌دهد در میان 14 کشور که بیشترین کسری تجاری را داشته‌اند، امارات متحده عربی منفی‌ترین تراز تجاری با رقم حدود 11 میلیارد دلار را ثبت کرده است.

تراز تجاری جریان صادرات و واردات را در یک دوره زمانی معین اندازه‌گیری می‌کند. اگر ارزش صادرات کشوری نسبت به واردات آن بیشتر باشد، آن کشور دارای مازاد تجاری یا تراز تجاری مثبت است و متقابلا اگر کشوری بیشتر از ارزش صادرات خود واردات کند، دارای کسری تجاری یا تراز تجاری منفی است. با محاسبه این شاخص برای هریک از بازارهای هدف صادراتی و وارداتی کشور می‌توان تحلیل شفافی از عملکرد تجاری ایران با سایر کشورها ارائه داد.

امارات رتبه نخست تراز منفی تجاری با ایران

جزئیات وضعیت تجارت خارجی ایران و سایر کشورها طی سال گذشته راوی این است که مازاد واردات نسبت به صادرات (تراز تجاری منفی) از مبداء امارات متحده عربی با ثبت جایگاه نخست در میان 14 کشور، یک تراز منفی 11 میلیارد و 238 میلیون دلاری را رقم زده است.

کشورهای آلمان، سوئیس، انگلستان (بریتانیا) به ترتیب در جایگاه‌های بعدی این تراز تجاری منفی در ایران قرار می‌گیرند. در این میان تجارت ایران با کشور فرانسه تراز منفی حدود 231 میلیون دلاری را ثبت کرده است و کمترین تراز منفی تجاری در مقایسه با 14 کشور دیگر است.