بر اساس گزارش بلومبرگ، بازی کلاسیک رکود کالاها از نفت به طلا در حال انجام است ولی این پیشرفت به آرامی در حال وقوع است زیرا سرمایه‌گذاران سیگنال‌های دریافتی از فدرال رزرو و بهبود اقتصادی چین پس از کرونا را قضاوت می‌کنند.

نسبت قیمت نقدی شمش طلا تقسیم بر قیمت آنی نفت وست تگزاس اینترمیدیت، یک فشارسنج برای وضعیت اقتصادی جهانی است. قرائت‌های بالاتر نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران در حال رکود هستند. این نسبت از اواسط سال ۲۰۲۲ روند صعودی داشته و در اواخر ماه مارس نیز رشد بیشتری کرده است زیرا بحران بانکی جذابیت طلا را افزایش داد.

IMG_20230427_115135_347

آخرین باری که یک جهش چشمگیر در این نسبت رخ داد، در سال ۲۰۲۰ بود زیرا در آن زمان با شیوع پاندمی کرونا طلا رشد کرد ولی قیمت نفت کاهش پیدا کرد، ولی این‌بار موقعیت به روشنی قبل نیست.

زمانی که فدرال رزرو افزایش نرخ‌ها را متوقف کند، سوال اساسی برای این دو کالا به وجود می‌آید. تلاش برای پیش‌بینی زمان این چرخش به خاطر وجود تناقضات که روی حرکت‌ها اثر می‌گذارد، سخت شده است.

وارن پترسون رئیس سیاست‌گذاری کالاها در آی ان جی گروپ گفت دارایی‌های ریسکی افزایش یافته‌اند که می‌تواند به معنای نزدیک شدن به پایان روند صعودی نرخ‌ها در فدرال رزرو باشد.

چین این معادله را سخت‌تر می‌کند. بهبود اقتصادی پس از ویروس کرونا انتظارات را در بازار نفت برآورده نکرده است؛ با این وجود بیشتر تحلیلگران همچنان انتظار دارند در برخی مواقع تقاضاهای بیشتر از بزرگترین واردکننده نفت جهان بر بازار اثر بگذارد.

اعلام کاهش عرضه نفت توسط اوپک پلاس در ابتدای ماه آوریل باعث رشد قیمت نفت و سبب کاهش نسبت طلا به نفت شد. پیشرفت بهبود اقتصادی چین با دوره هفته طلایی سفرهای هوایی اوایل ماه می، علامت دیگری برای کاهش این نسبت است.

برخی از تحلیلگران با این امید که افزایش خرید پالایشگاه‌های چینی اثر وضعیت نامناسب اقتصاد ایالات متحده بر تقاضا را خنثی می‌کند، همچنان قیمت‌ها را افزایش می‌دهند. با این حال این خوش‌بینی‌ها در هفته‌های اخیر کاهش یافته و خالص جریان سرمایه چهار صندوق از بزرگترین صندوق‌های قابل معامله نفتی در پنج هفته اخیر منفی بوده است.

IMG_20230427_093223_393

درباره مسیر پیش روی نفت عدم اجماع وجود دارد. گروه گلدمن ساکس به طور مشخص روند قیمت نفت را صعودی پیش‌بینی میکند و معتقد است که قیمت نفت از ۸۱ دلار در مقطع کنونی به ۹۵ دلار در هر بشکه در ماه دسامبر خواهد رسید. با این حال سیتی گروپ در نقطه مقابل پیش‌بینی می‌کند نفت به زیر ۸۰ دلار در هر بشکه کاهش یابد.

امیلی اشفورد و پل هورسنل از تحلیلگران استاندارد چارترد در یادداشتی در اواسط آوریل گفتند شکاف بزرگی میان خوش‌بین‌ها و بدبین‌ها در بازار نفت وجود دارد.

طلا می‌درخشد؟

خبر بد برای نفت معمولاً خبر خوبی برای طلا است و جریان‌های ورودی قوی در بزرگترین صندوق طلای جهان از اواسط ماه مارس این مسأله را تایید می‌کنند.

هر اونس طلا از حدود ۱۶۳۰ دلار در اوایل نوامبر به حدود ۲۰۰۰ دلار افزایش یافته که فاصله زیادی با بالاترین رکورد قیمتی خود ندارد.

سرمایه‌گذاران شرط بستند که فدرال رزروبه پایان چرخه افزایش نرخ بهره خود نزدیک شده است. همین مسأله اقبال به طلا را افزایش داد زیرا کاهش بازده اوراق معمولاً به نفع دارایی‌های بدون بهره تمام می‌شود.

بهبود ناامیدکننده ‌چین و چشم‌انداز جنگ بلاتکلیف برای تعیین سقف بدهی در ایالات متحده از فلز گرانبها حمایت می‌کند.

سیتی در گزارشی با اشاره به بحران بانکی ایالات متحده و افزایش خرید شمش طلا توسط بانک‌های مرکزی اقتصادهای نوظهور در چین وسایر کشورها اعلام کرد که اونس طلا در بازه شش‌ماهه تا یک ساله به ۲۳۰۰ دلار در هر اونس می‌رسد.

کلوین چونگ تحلیلگر ارشد بازار نیز گفت افزایش خطرات ژئوپلتیکی به ویژه بدتر شدن روابط ایالات متحده و چین با تورمی که همچنان بالاست به رشد قیمت طلا کمک می‌کند.

او توضیح داد در شرایط رکود تورمی اقتصاد، طلا عملکرد خوبی خواهد داشت. با این حال او در ادامه توضیح داد که جریان اخبار کلان و داده‌های منتشر شده متناقض هستند.