به گزارش اکوایران، استراتژیست ارشد گلدمن ساکس در مصاحبه تصویری با بلومبرگ گفت: سال جدید با  پس زمینه‌ای آغاز شده که جابه‌جایی‌های بی‌سابقه‌ای در بخش انرژی، فلزات و کشاورزی اتفاق می‌افتد و  مقادیر قابل توجهی پول در بخش بازار کامودیتی‌ها وجود دارد. این در جالی است که موقعیت سرمایه‌گذاری در بخش کامودیتی‌ها محدود است.  

کوری در ادامه به تصمیم فدرال رزرو برای شروع افزایش نرخ بهره در ایالات متحده آمریکا اشاره کرد و گفت: اجرایی شدن این تصمیم باعث می‌شود که موقعیت کامودیتی‌ها به‌عنوان دارایی مناسب برای سرمایه‌گذاری تقویت شود. به این ترتیب ما در گلدمن ساکس برآورد می‌کنیم که عملکرد بازارهای کالایی در سال 2022 بهتر از سایر دارایی‌ها باشد.

کاهش سرمایه‌گذاری حامی صعود نرخ

گلدمن‌ ساکس در اکتبر 2020 از شروع احتمالی ابرچرخه کالایی خبر داد و برآورد کرد که این ابرچرخه حدود یک دهه طول بکشد. در این گزارش به اثرگذاری این ابرچرخه بر بازار نفت تاکید ویژه شد و برآورد شد شیوع کرونا سرمایه‌گذاری در بخش تولید نفت را تهدید خواهد کرد و از این منظر زمینه رشد قیمتی را در این بازار فراهم خواهد کرد.

کوری افزود: در حال حاضر میزان تولید نفت در دنیا تنها در 2 کشور بیش از شیوع ویروس کرونا است. عربستان سعودی و امارت تنها مناطقی از دنیا هستند که میزان تولید نفت در ماه ژانویه 2022 به بیش از میزان تولید در ژانویه 2020 خواهد رسید. سایر کشورهای تولیدکننده نفت در دنیا همچنان در تلاش هستند تا میزان تولید نفت در آن‌ها به میزان قبل از همه‌گیری کرونا بازگردد.

استراتژیست ارشد بازارهای کالایی گلدمن ساکس گفت: گلدمن ساکس بهای نفت خام برنت را برای سه ماهه اول سال جاری میلادی برابر 85 دلار در هر بشکه برآورد کرده است. البته این پیش‌بینی با فرض بازگشت ایران به بازار ظرف هفته‌های پایانی سال 2021 بود که همچنان این افزایش عرضه محقق نشده است. شاخص جهانی فروش هر بشکه نفت خام در هفته گذشته حدود 81 دلار در هر بشکه بود.

کوری گفت: این بازار این پتانسیل آن را دارد که ظرف 3 تا 6 ماه آینده تحت نوسانات مختلف قرار گیرد.