به گزارش اکوایران، بلومبرگ می‌گوید عربستان سعودی اقدام به خرید سهام شرکت BRF SA کرده است؛ قرارداد با بزرگترین تولیدکننده طیور برزیل به عربستان کمک می‌کند تا جایگاه خود را در صنعت غذای جهان گسترش دهد.

این آخرین گام از سری اقدامات پادشاهی سعودی برای تامین منابع غذایی، تنوع‌بخشی به اقتصاد و کاهش وابستگی به نفت است که همه با چشم‌انداز سیاست‌های بن سلمان برای سال ۲۰۳۰ همخوانی دارد. این پادشاهی پس از پاندمی کووید-۱۹ و تهاجم روسیه به اوکراین که مواد غذایی یک رکورد ثبت کرد تمرکز خود را در حوزه زراعت افزایش داد، چراکه مشکلات تجربه شده در آن زمان، جریان‌های تجاری را تغییر داد و شکننده بودن زنجیره‌های تامین و عرضه در جهان را آشکار کرد.

شرکت دولتی سرمایه‌گذاری کشاورزی و دامپروری عربستان سعودی، که به سالیک نیز مشهور است، با شرکت برزیلی مارفریگ گلوبال فودز اس ای قرار داد بسته و با خرید ۸۹۰ میلیون دلار از سهام بی آر اف موافقت کرده‌اند. این معامله مالکیت 10 تا ۱۵ درصد سهام BRF برزیل را به سالیک می‌دهد. لیوناردو فونتانسی تحلیلگر برادسکو بی بی آی روز چهارشنبه در گزارشی گفت: عربستان سعودی در سال های اخیر بزرگترین وارد کننده مرغ BRF بوده و هفت درصد از کل فروش این شرکت برزیلی را دریافت کرده است.

این کشور صحرایی بیشتر غذای خود را از خارج کشور تهیه می‌کند. سالیک در سال ۲۰۱۵ سهم مدیریتی گندم کانادا را خریداری کرد. در ماه دسامبر، سالیک ۱.۲۴ میلیارد دلار از سهام شرکت اولام اگری هولدینگ - که در زمینه تجارت محصولات کشاورزی سنگاپور فعال است - را خریداری کرده است. یک ماه قبل هم این شرکت سعودی درباره خرید ۹.۲ درصد از سهام شرکت هندی تولید کننده برنج ال تی فودز موافقت کرده است. سالیک با شرکت بسته‌بندی گوشت برزیلی به نام مینروا اس ای برای خرید کشتارگاه و تولید بره در استرالیا پس از خرید زمین کشاورزی در این کشور شریک شده است.