به گزارش اکوایران، تورم برزیل در ماه ژوئن به کمتر از هدف کاهش یافت و به پایین‌ترین سطح خود از سپتامبر 2020 رسید و راه را برای بانک مرکزی برای شروع کاهش نرخ‌های بهره در نشست بعدی خود باز کرد.

از زمان بازگشت به قدرت، «لولا داسیلوا» رئیس‌جمهور برزیل همواره طرفدار نرخ‌های بهره پایین‌تر بوده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، داده‌های رسمی منتشر شده در روز سه‌شنبه نشان داد که قیمت‌های مصرف‌کننده 3.16 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته که نسبت به 3.94 درصد در ماه می، کاهش یافته است؛ اگرچه این نرخ کمی بالاتر از میانگین تخمین 3.14 درصدی تحلیلگران مورد بررسی بلومبرگ محسوب می‌شود.

در برزیل قیمت‌ها نسبت به ماه قبل 0.08 درصد کاهش داشته و تورم سالانه از اوج خود در سال 2022 یعنی 12.13 درصد، فاصله گرفته و برای دوازدهمین ماه متوالی تحت فشار هزینه‌های دو رقمی استقراض کاهش یافته است. با این حال، فشار ناشی از آن بر اقتصاد، رئیس‌جمهور «لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا» را که متعهد شده در سومین دوره ریاست جمهوری خود رشد و شکوفایی ایجاد کند، خشمگین می‌کند.

از زمان بازگشت به قدرت در ژانویه، او برای کاهش نرخ بهره فریاد زد؛ اما بانک مرکزی و شبکه بانکی که از قوه مجریه مستقل هستند، تاکنون در برابر خواسته‌های او مقاومت کرده‌اند.

برزیل تورم کمتر از هدف را در ماه ژوئن ثبت کرد.

photo_۲۰۲۳-۰۷-۱۲_۱۱-۱۰-۳۸000

گزارش قیمت مصرف‌کننده در روز سه‌شنبه فشار بیشتری را بر سیاست‌گذاران برای شروع تسهیلات پولی در ماه اوت وارد می‌کند. نرخ تورم سالانه اکنون کمتر از هدف 3.25 درصدی بانک برای سال جاری است، در حالی که معیارهای اساسی تورم نیز در ماه کاهش یافته است.

آنچه اقتصاددانان بلومبرگ می‌گویند

کاهش تورم ناشی از کاهش هزینه‌های غذا و حمل‌ونقل، برای اولین‌بار در حدود سه سال گذشته، نرخ سال به سال را به زیر هدف کاهش داد. آدریانا دوپیتا، اقتصاددان برزیلی-آرژانتینی می‌گوید از نظر او داده‌های ژوئن مقیاس را به سمت کاهش نرخ بهره در ماه اوت هدایت می‌کند.

با وجود نشانه‌هایی که استراتژی آن در حال نتیجه دادن است، اعضای هیأت مدیره بانک مرکزی در آخرین گردهمایی خود در ژوئن محتاطانه عمل کردند.

تورم در سرتاسر آمریکای لاتین در حال کاهش است؛ جایی که بانک‌های مرکزی به شدت برای مهار قیمت‌ها در پی همه‌گیری حرکت کردند. با این حال، برزیل تنها اقتصاد بزرگ در منطقه است که شاهد قیمت مصرف‌کننده کمتر از هدف سالانه خود است.

در ماه ژوئن، قیمت مواد غذایی و آشامیدنی 0.66 درصد کاهش یافت - که همراه با کاهش قیمت کالاهای نرم و واقعی‌تر - و هزینه های حمل و نقل 0.41 درصد کاهش یافت. آنها هر دو عامل اصلی کاهش ماهانه قیمت‌ها بودند. در همین حال، هزینه‌های تحصیل 0.06 درصد و هزینه های شخصی 0.36 درصد افزایش یافته است.

تنش میان رئیس‌جمهور چپ‌گرا و بانک مرکزی

حتی اگر انتظار برود که تورم دوباره در ماه‌های آینده شتاب خواهد گرفت، استدلال برای ثابت نگه داشتن هزینه‌های استقراض سخت‌تر می‌شود. لولا گفت: تورم در حال کاهش است و به‌زودی نرخ سود شروع به کاهش خواهد کرد زیرا رئیس بانک مرکزی لجباز است.

تحلیل‌گران اشاره می‌کنند که افزایش نرخ تورم، اقلام نوسانی مانند غذا و سوخت را حذف می‌کند تا بی‌میلی بانک مرکزی برای شروع کاهش نرخ را توضیح دهد. قرائت روز سه‌شنبه نشان داد که تورم سالانه برای اکثر گروه‌های قیمتی که توسط آژانس آمار پیگیری می‌شوند، کند شده است.

ویلیام جکسون، اقتصاددان ارشد بازارهای نوظهور در کپیتال اکونومیکس، در یادداشت تحقیقاتی که پس از این گزارش منتشر شد، نوشت: «به نظر می‌رسد فشارهای قیمتی به طور کلی کاهش یافته است. داده‌های امروز، توافق بر سر کاهش نرخ بهره در جلسه بعدی بانک مرکزی را مهر و موم خواهد کرد.»

«قانون تیلور» پیشنهاد می‌کند که بانک مرکزی برزیل فضایی برای کاهش نرخ‌ها دارد.

در بلندمدت، سیاست پولی برزیل ممکن است به سمت آینده‌ای کمتر محدودکننده پیش برود. هفته گذشته، سنا دو نفر از نامزدهای لولا - گابریل گالیپولو و ایلتون آکینو - را برای هیأت مدیره 9 نفره بانک مرکزی تایید کرد.

گالیپولو که قبلاً فرد شماره دو وزارت دارایی بود، از نظر بسیاری از ناظران سیاسی، رئیس بعدی بانک مرکزی برزیل خواهد بود و لولا در انتظار پایان دوره ریاست کامپوس نتو در پایان سال 2024 است. منتقدان می‌گویند که او کمتر بر کاهش تورم تمرکز خواهد کرد و بیشتر بر در حال پیگیری دستور کار رئیس‌جمهور چپگرا خواهد بود.

گالیپولو به نوبه خود از این ارزیابی عقب‌نشینی کرده و گفته است که ماموریت او کاهش تنش بین بانک و رئیس‌جمهور خواهد بود. او ماه گذشته میلادی به بلومبرگ گفت: «نقش من برقراری گفت‌وگو و ایجاد پل است.»