به گزارش اکوایران، صادرکننده برتر برنج دنیا قصد دارد صادرات برنج غیر باسماتی به خارج از کشور را متوقف کند. این حرکت ممکن است قیمت‌های جهانی را در بحبوحه تهدید پدیده زیست‌محیطی ال‌نینو حتی بالاتر ببرد.

طبق آنچه در گزارش بلومبرگ آمده، هندوستان بزرگترین صادرکننده برنج جهان، در حال بررسی ممنوعیت صادرات بیشتر انواع برنج است؛ اقدامی که ممکن است با بازگشت الگوی آب و هوایی مخرب ال‌نینو، قیمت‌های جهانی را که در حال حاضر بالا بوده، باز هم افزایش دهد.

به گفته منابع آگاه، دولت در حال بررسی طرحی برای ممنوعیت صادرات همه برنج‌های غیر باسماتی است. افرادی که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند که این به دلیل افزایش قیمت‌های داخلی است و مقامات می‌خواهند از خطر تورم بیشتر جلوگیری کنند.

اگر این ممنوعیت اجرا شود، حدود 80 درصد از صادرات برنج هند را تحت تأثیر قرار خواهد داد. چنین اقدامی ممکن است قیمت‌های داخلی را کاهش دهد، اما خطر افزایش هزینه‌های جهانی را به دنبال دارد. برنج غذای اصلی حدود نیمی از جمعیت جهان است و آسیا حدود 90 درصد عرضه جهانی را مصرف می‌کند. به دلیل ترس از اینکه بازگشت ال نینو که به محصولات زراعی آسیب می‌رساند، قیمت‌های معیار در حال حاضر به بالاترین حد در دو سال اخیر رسیده است.

هند حدود 40 درصد از تجارت جهانی برنج را به خود اختصاص داده و به دنبال کاهش صادرات برخی از انواع برنج است. سال گذشته، کشور آسیای جنوبی صادرات برنج شکسته را ممنوع و 20 درصد عوارض بر محموله‌های برنج سفید و قهوه‌ای را وضع کرد. این اتفاق زمانی رخ داد که روسیه به اوکراین حمله کرد و قیمت مواد غذایی اصلی مانند گندم و ذرت افزایش یافت. این کشور همچنین صادرات گندم و شکر را محدود کرده است.

وضعیت صادرات برنج هند را در نمودار زیر ببینید:

IMG_20230713_115929_063

بلومبرگ می‌گوید نمایندگان وزارتخانه‌های غذا، تجارت و دارایی به ایمیل‌ها یا پیام‌های متنی پاسخ ندادند. هند به بیش از 100 کشور برنج عرضه می‌کند که بنین، چین، سنگال، ساحل عاج و توگو از جمله بزرگترین مشتریان آن هستند.

سهام کارخانه‌های برنج‌کاری هندی با انتشار خبر ممنوعیت احتمالی کاهش یافت. KRBL Ltd.، بزرگ‌ترین شرکت برنج کشور، قبل از زیان‌های پاک‌سازی تا 3.7 درصد افت کرد. 

واردکنندگانی مانند اندونزی، چین و فیلیپین امسال به شدت برنج ذخیره کرده‌اند. به گفته سازمان جهانی هواشناسی، شرایط ال نینو برای اولین بار در هفت سال گذشته در اقیانوس آرام استوایی ایجاد شده و تهدیدی برای خشکسالی برای بسیاری از مناطق برنج‌کاری است. ممنوعیت احتمالی هند به نگرانی‌ها در مورد عرضه می‌افزاید.

طرح هند پس از آن صورت می‌گیرد که تورم قیمت مصرف‌کننده در ماه ژوئن به دلیل افزایش قیمت مواد غذایی افزایش یافت. بلومبرگ اکونومیکس انتظار دارد تورم پس از افزایش قیمت‌های گوجه‌فرنگی که عنصر اصلی غذاهای هندی است و افزایش قیمت حمایتی دولت از محصولات کشاورزی در فصل‌های موسمی، بیشتر شود. موسسات اقتصادی Barclays Bank Plc و Yes Bank پیش بینی تورم خود را افزایش داده‌اند.

بر اساس داده‌های وزارت غذا، قیمت خرده‌فروشی برنج در دهلی امسال حدود 15 درصد افزایش یافته اما میانگین قیمت در سراسر کشور 8 درصد بالاتر رفته است. هزینه‌های بالای غذا می‌تواند به احساسات عمومی در آستانه برگزاری چندین نظرسنجی ایالتی در اواخر امسال و انتخابات ملی در سال 2024 آسیب برساند.