به گزارش اکوایران، بانک خلق چین به حمایت بیشتر از اقتصاد اشاره کرد و در عین حال خواستار صبر بیشتر مردم در راستای دستیابی به بهبود چشمگیر اقتصادی شد.

طبق آنچه در گزارش بلومبرگ آمده، مقامات ارشد بانکی چین گفتند در صورت نیاز، فضای کافی برای تسهیل سیاست‌های پولی دارند و به تعدیل احتمالی نسبت ذخایر الزامی برای بانک‌ها و تسهیل بیشتر کنترل دارایی‌ها اشاره کردند.

معاون بانک خلق چین - لیو گوچیانگ - روز جمعه به خبرنگاران در پکن گفت: «ما فضای کافی سیاست‌گذاری برای مقابله با چالش‌ها و تغییرات غیرمنتظره را داریم. ما باید صبور باشیم و به رشد مداوم و پایدار اقتصاد اطمینان داشته باشیم.»

لیو گفت که چین سیاست پولی هدفمند و اجباری را اجرا خواهد کرد و تعدیلات ضد چرخه‌ای را تقویت خواهد کرد که تکرار موضع پولی اخیر بانک خلق چین است. او گفت که بانک خلق چین سرعت و قدرت عرضه پول را به موقع تنظیم می‌کند، هزینه‌های تامین مالی را کاهش می‌دهد و حمایت از شرکت‌های کوچک و بخش‌های سبز و نوآور را افزایش می‌دهد.

به طور خاص، «زو لان» - رئیس بخش سیاست پولی - به استفاده از ابزارهایی مانند نسبت ذخایر الزامی و تسهیلات وام میان‌مدت برای اطمینان از نقدینگی کافی در اقتصاد اشاره کرد و گفت: بانک مرکزی بر اساس «نیازهای اقتصاد و وضعیت قیمت‌ها» گام‌های سیاستی را برمی‌دارد.

بانک خلق چین با چالش‌های متعددی دست و پنجه نرم می‌کند؛ از جمله دورنمای احتمالی کاهش تورم، رشد اقتصادی ضعیف و بازار متزلزل ملک. بانک مرکزی پس از کاهش غیرمنتظره نرخ بهره در ماه گذشته، با کاهش بیشتر ادامه خواهد داد. اقتصاددانان می‌گویند ضعیف بودن اعتماد تجاری و مصرف‌کننده، اثربخشی گام‌های پولی را کاهش می‌دهد.

روز جمعه، مقامات از اعلام کاهش نرخ‌های سیاستی خودداری کردند و نشان دادند که احتمالاً تعدیل عمده‌ای در کار نیست. لیو گفت که هزینه‌های تامین مالی در اقتصاد در نیمه اول سال پس از بهبود در انتقال سیاست پولی کاهش یافته است. زو گفت که بانک مرکزی به مکانیزم تعدیل نرخ سپرده «مبتنی بر بازار» اجازه می‌دهد نقش کلیدی خود را در آینده ایفا کند.

photo_2023-07-14_10-57-32

نشست رسانه‌ای بانک خلق چین

با این حال، تحلیلگران گفتند که این نظرات نشان می‌دهد که اقدامات بیشتر بانک مرکزی محتمل است.

«زینگ» - تحلیلگر اقتصاد چین - گفت، کاهش نرخ بهره ممکن است در ماه آگوست یا سپتامبر رخ دهد، در حالی که بعید است تا سه ماهه اول سال آینده کاهش دیگری در نرخ بهره وجود داشته باشد.

پس از اظهارنظر مقامات، یوان در برابر دلار به بالاترین سطح یک ماهه خود نزدیک شد و با 0.36 درصد افزایش به 7.123 رسید.

خطرات تورم

مقامات همچنین گفتند که در صورت نیاز برای تحریک اقتصاد، ابزارهای سیاستی جدیدی را به کار خواهند برد. زینگ گفت که این اقدامات احتمالاً شرکت‌های خصوصی را هدف قرار خواهند داد.

لیو گفت تجربه بین‌المللی نشان می‌دهد که اقتصاد یک سال طول می‌کشد تا از همه‌گیری بهبود یابد. او اشاره کرد که تنها شش ماه است که چین کنترل‌های کووید را کنار گذاشته است و مبانی رشد بلندمدت اقتصاد تغییر نکرده است.

لیو همچنین گفت که در حالی که تورم در ماه جولای پایین خواهد ماند، احتمالاً در ماه آگوست افزایش می یابد و چین در نیمه دوم سال از کاهش تورم اجتناب می‌کند. او گفت که رشد قیمت مصرف‌کننده احتمالاً در پایان سال نزدیک به 1 درصد خواهد بود.

افزایش نرخ بهره در ایالات متحده و سطوح بالای بدهی در اقتصاد چین، مقامات را بر آن داشته تا در سال جاری رویکرد سنجیده‌تری برای محرک‌ها اتخاذ کنند. یوان در سال جاری بیش از 3 درصد در برابر دلار کاهش یافته است، اگرچه فشار بر این ارز اخیراً کاهش یافته است، زیرا نشانه‌هایی وجود دارد که فدرال رزرو ممکن است به پایان چرخه انقباض خود نزدیک شود.

لیو روز جمعه به سرمایه‌گذاران نسبت به سفته‌بازی روی یوان هشدار داد، متعهد شد که از ادامه تجارت دو‌طرفه این ارز اطمینان حاصل کند و هدف سیاست بانک خلق چین برای ثابت نگه داشتن نرخ ارز را تکرار کرد.

وی به خبرنگاران گفت: «ما اجازه خواهیم داد که دولت و بازار نقش خود را بهتر ایفا کنند تا قاطعانه از نوسانات بزرگ در نرخ ارز جلوگیری شود. بانک خلق چین در سال‌های اخیر تجربیات فراوانی را در مدیریت تأثیرات خارجی جمع‌آوری کرده است و ما یک مجموعه ابزار سیاست‌گذاری کارآمد داریم. ما تمرکزمان را از دست نخواهیم داد و خیلی هم آرام نخواهیم بود.»