به گزارش اکوایران، «ایگنازیو ویسکو» - عضو شورای حکام بانک مرکزی اروپا - گفت که تورم ممکن است سریعتر از آنچه این نهاد در ماه گذشته پیش‌بینی کرده بود کاهش یابد زیرا کاهش هزینه‌های انرژی همچنان بر طیف وسیعی از قیمت‌ها اثر می‌گذارد.

ویسکو در خلال جلسه مالی گروه جی-20 در گاندیناگار هند گفت: «از آنجا که ما شاهد کاهش قابل توجهی در قیمت‌های انرژی بوده‌ایم، باید انتظار داشته باشیم که این کاهش در تورم اساسی در ماه‌های آینده - و قطعاً تا پایان سال - مشاهده شود». 

او که همزمان ریاست بانک مرکزی ایتالیا را بر عهده دارد، تصریح کرد: بانک مرکزی اروپا پیش‌بینی می‌کند که تا پایان سال 2025 تورم 2 درصد خواهد بود. تصور من این است که احتمالا این اتفاق سریع‌تر و زودتر از موعد رخ دهد.

مقامات در حال برنامه‌ریزی برای افزایش ۲۵ واحد پایه دیگر در نشست هفته آینده هستند. مشخص نیست که آیا این پایان روند افزایشی آن‌ها خواهد بود یا اینکه سخت‌ترین کمپین انقباضی در تاریخ بانک مرکزی در گردهمایی برنامه‌ریزی شده بعدی در ماه سپتامبر ادامه خواهد یافت.

طبق نظرسنجی بلومبرگ که این هفته منتشر شد، اقتصاددانان انتظار دارند که این مساله به معنای افزایش نرخ سپرده از 3.5 درصدِ حال حاضر به 4 درصد باشد. در حالی که اغلب مقامات پیشنهاد کرده‌اند که افزایش‌ها باید تا پاییز ادامه یابد، برخی دیگر اما از آسیب به رشد اقتصادی، پس از سقوط منطقه یورو در زمستان و احتمال رکود نگران هستند.

747567dc-1aee-450f-b224-ee970111f1a5

«یواخیم ناگل» - رئیس بوندس بانک (بانک فدرال آلمان)، روز دوشنبه به بلومبرگ گفت که انتظار دارد در این ماه افزایش دیگری داشته باشد و هر حرکتی در سپتامبر به داده‌ها بستگی دارد.

سیاست‌گذاران به ویژه نگران تورم هسته (CPI) هستند. این رقم در ماه گذشته به 5.4 درصد رسید؛ اگرچه بانک مرکزی اروپا پیش‌بینی کرد که در سه ماهه چهارم سال 2025 به 2.2 درصد کاهش خواهد یافت و در همین دوره، رقم سرفصل به 2.1 درصد خواهد رسید.

ویسکو که قرار است اواخر امسال بازنشسته شود، گفته مطمئن است بانک مرکزی اروپا می‌تواند بدون ایجاد رکود اقتصادی به انجام وظایف خود دست یابد.

او گفت: «من فکر نمی‌کنم که ما نیازی به رکود داشته باشیم. ما می‌توانیم تورم را بدون رکود کاهش دهیم.»