به گزارش اکوایران، بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران درباره کشتار دام در کشتارگاه‌های کشور طی خرداد ۱۴۰۲، عرضه مجموع گوشت قرمز در کشور به ۴۶ هزار تن رسیده است.

این رقم در مقایسه با ماه قبل از آن کمی افزایش را تجربه کرده، اما قیاس‌های آماری با داده‌های مرکز آمار درباره مدت‌زمان مشابه سال گذشته نشان از کاهشی محسوس دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد عمده این کاهش در بخش گوشت گاو و گوسفند رقم خورده است.

روند صعودی عرضه گوشت قرمز در سال ۱۴۰۲

مرکز آمار تغییرات عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌ها را به صورت ماهیانه منتشر می‌کند. در بررسی آمارهای ثبت‌شده در خرداد مشاهده می‌شود که عرضه ماهانه گوشت قرمز در کشور از فروردین امسال روند صعودی داشته است. این رقم از ۳۹ هزار تن در ابتدای امسال به ۴۶ هزار تن در پایان بهار امسال رسیده و 16 درصد بیشتر شده است.

این در حالی است که این روند در قیاس با موقعیت مشابه خود در سال گذشته افتی محسوس را رقم زده است. در همین رابطه می توان وضعیت تغییرات عرضه گوشت قرمز را در خرداد ماه سال های قبل مورد ارزیابی قرار داد. براساس آمارهای مرکز آمار ایران، روند این شاخص از سال خردادماه سال ۹۶ تا خرداد ماه سال ۱۴۰۲، نشان می‌دهد عرضه گوشت قرمز از خرداد ماه سال ۹۶ تا خرداد ماه سال ۹۸ با افت شدید مواجه شده و از ۳۹ هزار تن به ۲۱ هزار تن رسیده است. 

پس از سال ۹۸ عرضه گوشت قرمز در کشور دوباره افزایش پیدا کرده و در پایان بهار سال قبل به ۵۲ هزار تن رسیده است.

روند افزایشی عرضه گوشت در خرداد ماه‌ها اما دوامی نیاورده و در نهایت در پایان سومین ماه سال جاری 12 درصد کمتر از خرداد 1401 رقم خورد. مهم ترین عامل افت در عرضه گوشت قرمز را می توان از مسیر گوشت گاو و گوسفند دانست.

گوشت

کاهش عرضه گوشت گاو و گوسفند نسبت به سال گذشته

بر طبق آمارها، عرضه گوشت گوسفند و بره در خرداد امسال معادل ۱۸ هزار تن بوده در حالیکه در خرداد ماه سال گذشته این رقم معادل ۲۳ هزار تن بوده است. این آمار نشان می‌دهد وزن لاشه‌های قابل مصرف گوسفند و بره در یک سال منتهی به خرداد امسال ، حدود ۱۹ درصد ریزش داشته است. اما این آمار رشد ۱۰ درصدی گوشت گوسفند و بره را نسبت به اردبیهشت ماه ۱۴۰۲ نشان می‌دهد.

بعلاوه عرضه گوشت گاو و گوساله از ۲۵ هزار تن در خرداد ماه ۱۴۰۱ به ۲۳ هزار تن در آخر بهار ۱۴۰۲ رسیده که با افت ۵ درصدی مواجه بوده است. همچنین آمار عرضه ماهانه گوشت گاو و گوساله نشان می‌دهد عرضه این گوشت از اردیبهشت ماه تا خرداد ماه امسال تغییر چندانی را تجربه نکرده است. 

در نهایت بررسی های آماری نشان می دهد گوشت عرضه شده در یک سال کاهشی محسوس را رقم زده که در این صورت چنانچه قیمت ها به عرضه واکنش نشان دهند، ممکن است در اثر افت عرضه مسیری افزایشی پیدا کنند. این در حالی است که البته عموما قیمت ها می تواند تحت تاثیر هزینه تولید و قیمت های دستوری نیز قرار بگیرد.

گوشت