به گزارش اکوایران، بر اساس آمارهای منتشر شده مرکز آمار ایران از کشتار طیور در سال ۱۴۰۱، در میان استان‌های کشور، استان‌های شمالی کشور بیشترین و استان سیستان و بلوچستان کمترین وزن مرغ کشتار شده قابل مصرف در کشور را به ثبت رسانده‌اند.

بر اساس آمارهای استانیِ میانگین وزن مرغ کشتار شده در سال ۱۴۰۱، استان مرکزی جایگاه بیشترین و استان سیستان و بلوچستان با نیم کیلوگرم اختلاف وزن با میانگین وزن مرغ در کشور، جایگاه کمترین میانگین وزن مرغ کشتار شده را به خود اختصاص داده‌اند.

گلستان در صدر عرضه مرغ در کشور

با توجه به آمار کشتار طیور کشتارگاه‌های کشور در سال ۱۴۰۱، مجموع وزن مرغ کشتار شده قابل مصرف در کشور 2 هزار و 89 تن بوده است. با نگاه به آمارهای استانی مرغ کشتار شده در کشور، بیشترین وزن مرغ کشتار شده قابل مصرف در کشتارگاه برای استان‌‌‌های شمالی کشور بوده است. استان‌های گلستان، مازندران و گیلان به ترتیب ۲۳۱، ۱۹۴ و ۱۷۵ هزار تن مرغ قابل مصرف در کشتارگاه، رکوردهای اول تا سوم را در این بازه داشته که تقریبا 28.7 درصد کل مرغ عرضه شده در کشتارگاه ها بوده است. از طرفی در میان استان‌های کشور، استان‌های سیستان و بلوچستان، ایلام و کهگیلویه و بویراحمد به ترتیب با ۳، ۶ و ۱۳ هزار تن کشتار مرغ، کمترین وزن کشتار مرغ قابل مصرف را در سال ۱۴۰۱ داشته‌اند. 

مرغ

پروارترین مرغ‌های کشور در استان مرکزی 

بر اساس آمارهای منتشر شده از میانگین وزن مرغ کشتار شده کشور در سال ۱۴۰۱، سه استان مرکزی، البرز و ایلام بیشترین میانگین وزن مرغ کشتار شده در این سال به ثبت رسانده‌اند. استان مرکزی با ثبت میانگین وزنی معادل ۲ کیلوگرم و ۲۹۰ گرم بیشترین میانگین وزن مرغ در کشور را داشته است. استان‌های البرز و ایلام نیز با وزنی تقریبا مشابه با استان مرکزی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. این در حالی است که میانگین وزن مرغ کشتار شده در کل کشور ۱ کیلوگرم و ۹۲۰ گرم بوده به عبارتی میانگین وزن مرغ در سه استان مذکور حدود ۳۵۰ گرم از میانگین کشوری بالاتر بوده است. از طرف دیگر سه استان سیستان‌ و بلوچستان، خراسان جنوبی و هرمزگان کمترین میزان میانگین وزن مرغ در کشور را به ثبت رساندند.

در همین رابطه داده های مرکز آمار نشان می دهد میانگین وزن مرغ کشتار شده در استان سیستان بلوچستان ۵۶۰ گرم کمتر از میانگین کشوری بوده و معادل ۱ کیلوگرم و ۳۶۰ گرم ثبت شده و کمترین میانگین وزنی در میان استان‌های کشور را به خود اختصاص داده است.

مرغ