به گزارش اکوایران شاخص Caixin مدیران خرید بخش تولید چین برای ماه ژوئیه برابر 49.2 واحد اعلام شد؛ این در حالی بود که این شاخص در ماه ژوئن برابر 50.5 واحد بود و برآوردها نیز این شاخص را برای ماه جاری برابر 50.3 واحد پیش‌بینی  کرده بودند. درحالی که شاخص مدیران خرید دولتی چین بیانگر وضعیت صنایع بزرگ این کشور است شاخص Caixin وضعیت شرکت‌های متوسط که عمدتا با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در شهرهای بندری واقع شده‌اند را رصد می‌کند. شاخص مدیران خرید دولتی چین ظرف 4 ماه اخیر یعنی از آوریل 2023 در قاز انقباضی یعنی کمتر از 50 واحد اعلام شده بود؛ اما شاخص Caixin بخش تولید برای 2 ماه قبل یعنی ژوئن و مه بالاتر از 50 واحد بود.

به گزارش رویترز تضعیف وضعیت عرضه، تقاضا و سفارش‌های صادراتی مقصر تضعیف شاخص مدیران خرید تولید Caixin هستند.  

به این ترتیب تمامی شاخص‌های تولیدی، بروز رکود در بخش تولید چین در ماه ژوئیه را تایید کرد. این داده‌های منفی نشان می‌دهد که سیاست‌گذاران چینی با چالش جدی در احیا اقتصاد مواجه هستند.

داده‌های اقتصادی چین نشان می‌دهد که در میان تضعیف تقاضای جهانی، سفارش‌های صادراتی جدید با شدیدترین سرعت از سپتامبر 2022 کاهش یافت.

اشتغال در بخش تولید برای پنجمین ماه متوالی در ژوئیه کاهش یافت، اگرچه سرعت کاهش شغل نسبت به ژوئن افت داشت.

چینی‌ها برای بهبود اقتصاد دست به کار شدند

پس از انتشار داده‌های منفی از وضعیت  اقتصادی چین، سیاستگذاران ارشد این کشور در جلسه دفتر سیاسی متعهد شدند که حمایت از اقتصاد را افزایش داده و تعدیل‌های ضد چرخه انقباضی را در نیمه دوم سال جاری میلادی تقویت کنند.

اما وانگ ژ، اقتصاددان ارشد در Caixin Insight Group، معتقد است که سیاست‌های پولی فعلی تثیر محدودی بر افزایش عرضه خواهد داشت. در این شرایط سیاست‌گذاران چینی باید به دنبال سیاست انبساطی بروند که تقاضا را هدف قرار دهد.

در شرایط کنونی سرمایه‌گذاران و بازار چین منتظر اعمال محرک بیشتر برای تحریک تقاضا در چین شده‌اند. وزیر مسکن این کشور نیز اخیرا خواستار اقدامات بیشتر برای تسهیل فروش مسکن شده است.

برخی از بزرگترین شهرها از جمله پکن و شنژن در آخر هفته گذشته اعلام کردند که اقداماتی را برای پاسخگویی بهتر به نیازهای خریداران مسکن اجرا خواهند کرد.