به گزارش اکوایران، تولید صنعتی آلمان در ماه ژوئن برای دومین ماه کاهش یافت و پس از آنکه در اوایل سال جاری به سختی از رکود خارج شد، بزرگترین اقتصاد اروپا را مهار کرد. 

طبق آنچه در گزارش بلومبرگ آمده، بر اساس داده‌های اداره آمار در ویسبادن، تولید نسبت به ماه مه 1.5 درصد کاهش یافته است. پیش‌بینی میانه در نظرسنجی بلومبرگ از اقتصاددانان برای کاهش حول 0.5 درصد بود. همچنین شاخص تولید پایین‌ترین سطح از دسامبر را نشان می‌دهد.

کارخانه‌های آلمانی در بحبوحه تقاضای ضعیف چین، کمبود کارگران، سیاست‌های پولی سخت‌تر و پیامدهای طولانی‌مدت بحران انرژی سال گذشته، در حال تحمل یک ضعف طولانی‌مدت هستند.

این مساله بر کل اقتصاد آلمان فشار می‌آورد. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌کند که امسال آلمان تنها انقباض در میان کشورهای گروه هفت را متحمل شود. این کشور در سه ماهه دوم امسال و پس از رکود زمستانی، دچار رکود مجدد شد.

رالف ویچرز، اقتصاددان ارشد VDMA، لابی پیشرو در صنعت مهندسی کشور، هفته گذشته در گزارشی که نشان‌دهنده کاهش شدید سفارشات تولید در ژوئن نسبت به سال گذشته بود، گفت: «هنوز چرخشی در چشم‌انداز کوتاه‌مدت دیده نمی‌شود.»

کاهش تولید در آلمان با کاهش تولید صنعتی در فرانسه و اسپانیا در طول این ماه همراه شد. از میان چهار اقتصاد بزرگ منطقه یورو، تنها ایتالیا از افزایش برخوردار بود و این در درجه اول به دلیل تولید خودرو بود.

آنچه بلومبرگ اقتصای می‌گوید

خطر بازگشت اقتصاد آلمان به رکود در حال افزایش است. برای مقامات بانک مرکزی اروپا، این گزارش نشان‌دهنده شواهد بیشتری از وخامت اقتصاد منطقه یورو است که قبلاً در آخرین تصمیم خود در مورد نرخ بهره در ماه گذشته مشاهده کرده بودند.

سیاست‌گذاران نشان نداده‌اند که آیا قصد دارند در نشست آتی در ماه سپتامبر، تشدید بیشتری را درمورد نرخ بهره اعمال کنند یا روند را توقف کنند.

شواهد کمی مبنی بر پایان رکود صنعتی آلمان وجود دارد. در حالی که سفارشات کارخانه در ماه ژوئن به بیشترین میزان در سه سال اخیر افزایش یافت، پس از افت حتی بیشتر در ماه مارس، این افزایش به سادگی جبران شد.

چشم‌انداز کارخانه‌های آلمانی در بحبوحه ادامه اخبار بد از چین تیره و تار باقی مانده است. بر اساس شاخص رسمی مدیران خرید کشور، فعالیت اقتصادی در ژوئیه با کاهش دوباره تولید، قدرت بیشتری را از دست داد.

برای مثال در روز پنجشنبه، سهام Infineon Technologies AG، پس از اینکه سازنده تراشه آلمانی اعلام کرد هزینه‌ها افزایش یافته است، سقوط کرد.

مقامات دولت آلمان رای‌دهندگان را آماده می‌کنند تا چالش‌های اقتصادی این کشور برای سال‌ها ادامه می‌یابد. پاسخ آ‌ها در حال حاضر، افزایش هزینه‌ها است.

به گفته افراد مطلع، اولاف شولز - صدراعظم آلمان - و کابینه وی طی چهارشنبه آینده افزایش 20 میلیارد یورو (22 میلیارد دلار) به صندوق 200 میلیارد یورویی برای حفاظت از آب و هوا و سرمایه‌گذاری در تولید نیمه‌هادی‌ها را تصویب خواهند کرد.