به گزارش اکوایران، تورم مصر با افزایش جدید در هزینه‌های مواد غذایی، به رکورد دیگری رسید. این در حالی اتفاق می‌افتد که مصر با فشار زیاد ناشی از  بحران تضعیف‌کننده ارز خارجی دست و پنجه نرم می‌کند. 

طبق آنچه در گزارش بلومبرگ آمده، بر اساس ارقامی که روز پنجشنبه توسط آژانس آمار دولتی منتشر شد، قیمت مصرف‌کننده در بخش های شهری کشور در ماه جولای سالانه 36.5 درصد افزایش یافت که 35.7 درصد افزایش نسبت به ماه قبل را نشان می‌دهد. تورم ماهانه نیز 1.9 درصد بود در مقایسه با 2.1 درصد در ژوئن.

اکنون نرخ تورم اصلی فراتر از سطحی است که پس از بحران ارزی مصر در سال 2016 به دست آمد. این تورم علیرغم اثر پایه مطلوب و با افزایش 68.4 درصدی هزینه‌های غذا و نوشیدنی، که بزرگترین جزء سبد تورمی است، ایجاد شد.

تنظیم‌کننده پیش‌بینی می‌کند که افزایش قیمت مصرف‌کننده در نیمه دوم سال 2023 به اوج خود برسد، آن هم قبل از اینکه «مسیر کاهش تورم» را به سمت سطح 5 تا 7 درصد تا پایان سال آینده آغاز کند.

سه دور کاهش ارزش پوند مصر

تورم مصر سه بار با کاهش ارزش پوند مصر از اوایل سال 2022 مواجه گشت که به تامین وام 3 میلیارد دلاری صندوق بین المللی پول منجر شد.

افزایش نرخ غیرمنتظره بود زیرا اکثر تحلیلگران فکر می‌کردند که مقامات تا زمانی که حفاظ‌های ارزی گسترده‌ای را ایجاد نکنند، از جمله از طریق برنامه فروش دارایی‌های دولتی، دست به کار خواهند شد و تنها پس از آن تعدیل ارز دیگری را انجام خواهند داد.

پوند مصر ماه‌هاست که در 30.9 هر دلار در بانک ها ثابت مانده است و در بازار سیاه حدود 38 معامله می‌شود. رئیس جمهور عبدالفتاح السیسی در ماه ژوئن در مورد تأثیر کاهش ارزش پول بر افزایش قیمت‌ها هشدار داد و گفت که کشور نمی‌تواند تضعیف بیشتر پول ملی را تحمل کند.

اقتصاددانان شرکت گلدمن ساکس، از جمله فاروک سوسا، می‌گویند: «ثبات نسبی نرخ موازی در چند هفته گذشته احتمالاً به تثبیت قیمت‌ها در سایر بخش‌های سبد شاخص قیمت مصرف‌کننده کمک کرده است، اما فشار قیمت‌ها در دسته‌های خاصی با افزایش گردشگری همچنان ادامه دارد».