به گزارش اکوایران، پول ملی روسیه بلافاصله پس از تشکیل جلسه اضطراری بانک مرکزی و بازگشت مجدد سیاست کنترل سرمایه به دستور کار دولت، ضررهای خود را معکوس کرد و هفته را با بزرگترین افزایش در برابر دلار به پایان رساند.

طبق آنچه در گزارش بلومبرگ آمده، در مقابل، نزول «تنگه» (پول ملی قزاقستان) تا روز جمعه ادامه داشت. «آلیا مولدابکووا» - معاون رئیس بانک مرکزی قزاقستان - در مصاحبه‌ای گفت زمانی که بانک مرکزی این کشور تلاش کرد دلیل کاهش ارزش پول ملی را بفهمد، متوجه شد که این کاهش «واکنشی به تضعیف روبل» است.

در روز دوشنبه ارزش تنگه در برابر دلار، پس از افزایش تقریباً 2 درصدیِ روز جمعه - پس از پنج روز زیان - تغییر چندانی نداشت.

آلیا مولدابکووا در «آستانه» - پایتخت قزاقستان - گفت: «معلوم است که ارتباطی بین نرخ مبادله روبل و تنگه در برابر دلار وجود دارد؛ اما اکنون دیگر مانند گذشته یک همبستگی بالا یا خطی بین تنگه و روبل را شاهد نیستیم.»

به گفته مولدابکووا، بانک ملی قزاقستان در جریان فروش ارز در این بازار مداخله نکرد. او گفت که یکی از دلایل کاهش ارزش، عدم تمایل صادرکنندگان به فروش ارز با پیش‌بینی تضعیف بیشتر تنگه در پی افت اولیه روبل بود.

e0373892-3b3a-4a5b-8650-86ce089be83d

معاون رئیس بانک مرکزی قزاقستان گفت: پویایی تنگه بیشتر تحت تاثیر احساسات سرمایه‌گذاران جهانی است که احساس راحتی بیشتری برای ورود به بازارهای نوظهور از جمله قزاقستان دارند.

پیوندهای گسترده اقتصادی و تجاری برای مدت طولانی تضمین کرده است که ارزهای ملی روسیه و قزاقستان اغلب با یکدیگر ارتباط تنگاتنگ دارند. روسیه بزرگترین شریک تجاری قزاقستان محسوب می‌شود و مرز میان آن‌ها پس از مرز بین ایالات متحده و کانادا، طولانی‌ترین مرز جغرافیایی جهان است.

در حالی که تنگه و روبل هر دو پس از حمله به اوکراین در فوریه 2022 به طور هماهنگ سقوط کردند، اما از جایی به بعد این دو ارز شروع به واگرایی کردند، زیرا درآمد بادآورده از فروش انرژی روسیه و کاهش واردات، باعث افزایش ارزش پول روسیه شده بود.

ارزش واحد پول قزاقستان از اواخر ژوئن 2022 تقریباً 90 درصد در برابر روبل افزایش یافته است.

مولدابکووا گفت: «همبستگی بین روبل و تنگه اخیراً بسیار ضعیف شده است، زیرا روبل روسیه اکنون داستان مستقل خود را دارد» که «ربطی به تنگه ندارد».

بانک مرکزی قزاقستان در نشانه‌ای از جدا شدن بیشتر از روسیه، روز دوشنبه اعلام کرد که مقامات، الزام و اجبار شرکت‌های دولتی برای فروش بخشی از درآمدهای ارزی خارجی در بازار داخلی را به حالت تعلیق درمی‌آورند.

از سوی دیگر، مقامات روسیه هفته گذشته درباره تشدید کنترل‌های سرمایه‌ای بحث کردند، اما در نهایت به یک توافق غیررسمی با صادرکنندگان برای واگذاری بیشتر درآمدهای خارجی خود رسیدند.