به گزارش اکوایران، روبل در حال سقوط است، شوک شورش نافرجام واگنر هنوز محو نشده و جنگ در اوکراین از مرز 18 ماه گذشته و پایانی برای آن متصور نیست.

سرکوب تورم در آستانه انتخابات

طبق آن‌چه در گزارش بلومبرگ آمده، به گفته چهار نفر از منابع نزدیک به کرملین، در چنین شرایطی، ولادیمیر پوتین در حال آماده کردن خود برای پنجمین حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری در مارس 2024 است، و این در حالی است که نگرانی درباره آینده در بین مقامات ارشد و سرمایه‌داران بزرگ تجاری گسترش یافته است.

111

یک صرافی که نرخ مبادله را در مسکو در 14 اوت نشان می دهد

یکی از افراد نزدیک به دولت گفت: افزایش اضطراری نرخ بهره بانک روسیه در این هفته تنها پاسخی به آخرین سقوط روبل نبود، بلکه بخشی از یک تلاش بزرگ‌تر برای فرونشاندن تورم قبل از رای‌گیری بود.

بدون در نظر گرفتن انتخابات، بانک مرکزی ممکن است منتظر نشست برنامه‌ریزی‌شده بعدی سیاست پولی برای اقدامات بعدی باشد. در حال حاضر، این کشور با فشار آشکار دستیاران پوتین برای تثبیت نرخ ارز و جلوگیری از هر گونه فرسایش بیشتر درآمد واقعی خانوارها مواجه است. گفته شده، دولت همچنین در حال کار بر روی یک برنامه بودجه سه ساله است که بر فوریت کنترل روبل بیفزاید.

الکساندر ایزاکوف، اقتصاددان روسیه در بلومبرگ اکونومیکس گفت: ملاحظات سیاسی داخلی به نفع سیاست‌های پولی سخت‌تر است. اگر روبل به کاهش ارزش خود ادامه می‌داد، تورم را 1 تا 1.5 درصد افزایش می‌داد و رشد قیمت دقیقاً در زمان نامناسبی (یعنی در آستانه ماه مارس) به اوج خود می‌رسید.

خدشه به اقتدار پوتین

نخبگان روسیه از شانس پوتین برای برنده شدن در جنگ اوکراین ناامید هستند و از سوی دیگر پوتین در راستای حفظ سلطه مطلقش بر روسیه با چالش‌های بسیار مهم مواجه است. 

اگرچه تحلیل‌گران تهدیدات کمی پیش روی سیطره او بر قدرت می‌بینند، اما اقتدار پوتین به عنوان ضامن ثبات روسیه در پی شورش یوگنی پریگوژین، رهبر گروه مزدور واگنر که در اوکراین و جاهای دیگر به عنوان یک پیمانکار نظامی برای دولت عمل می‌کند، ضربه بزرگی خورده است. 

222

یوگنی پریگوژین در روستوف-آن-دون، روسیه، در 24 ژوئن

کرملین به انتخابات به عنوان فرصتی نگاه می‌کند تا پوتین را به عنوان رهبری معرفی کند که هم در داخل و هم در رویارویی با ایالات متحده و متحدان ناتو کاملاً مورد حمایت است.

اگرچه بسیاری از کشورها از پیوستن به ایالات متحده، اتحادیه اروپا و متحدان خود در اعمال تحریم‌ها به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین خودداری کرده‌اند، پوتین مجبور است از نشست سران بریکس در این ماه صرف نظر کند. این نکته انزوای بین‌المللی او را برجسته می‌کند و حکم بازداشت دادگاه کیفری بین المللی سفر رهبر روسیه را حتی به کشورهای دوست مانند آفریقای جنوبی خطرناک کرده است. برای کشورهایی که به مسکو به‌عنوان ابزار موازنه قدرت با ایالات متحده در صحنه جهانی نگاه می‌کردند، پوتین یک عنصر مشکل‌ساز فزاینده است.

نارضایتی فزاینده در تشکیلات امنیتی

در همین شرایط، بسیاری از نخبگان روسی از واکنش ضعیف او به شورش و شکست متعاقب آن در مجازات پریگوژین شگفت‌زده شدند، که باعث ایجاد ناراحتی در میان مقامات در مورد پتانسیل درگیری‌های سطح بالا یا چالش‌های بیشتر در آینده شد. نارضایتی از ناکامی‌های روسیه در میدان نبرد هنوز در داخل تشکیلات امنیتی در حال جوشیدن است.

اهداف اصلی حمله پریگوژین -وزیر دفاع سرگئی شویگو و رئیس ستاد کل ارتش والری گراسیموف- در سمت‌های خود باقی مانده‌اند، اما به گفته دو نفر مطلع از این موضوع، تلاش او برای برکناری آن‌ها از برخی حمایت‌ها در سازمان‌های امنیتی کلیدی دولتی برخوردار بود.

333

سرگئی شویگو با پوتین در رژه روز نیروی دریایی در سن پترزبورگ، در 30 ژوئیه

به گفته منابع آگاه، تندروهای امنیتی خواهان جایگزینی شویگو هستند. اما تاکنون هیچ نشانه‌ای مبنی بر برکناری آنها وجود ندارد و ژنرال روس سرگئی سوروویکین، که در مورد شورش نافرجام مورد بازجویی قرار گرفته است، از آن زمان دیگر دیده نشده است.

اوج گرفتن تنش‌های داخلی

بازداشت ماه گذشته ایگور گیرکین، افسر سابق اطلاعاتی روسیه، پس از حمله به پوتین، این تنش‌ها را به منصه ظهور رساند. گیرکین که به‌خاطر حمله مرگبار به هواپیمای خطوط هوایی مالزی در سال 2014 به‌طور غیابی توسط دادگاه هلند محکوم شد، ادعا می‌کند که در آغاز درگیری‌ها، شورشیان تحت حمایت مسکو در منطقه دونباس شرقی اوکراین را رهبری کرده است.

او در کانال تلگرامی خود که تقریباً 840000 دنبال کننده دارد، در مورد پوتین گفت: «کشور با سلطه این بزدل بی‌فایده شش سال هم دوام نخواهد آورد. رئیس جمهور باید از انتقال قدرت به فردی واقعاً توانا و مسئول اطمینان حاصل کند.»

444

ایگور گیرکین در داخل قفس متهمان در دادگاهی در مسکو در 21 ژوئیه

با توجه به پیامدهای این شورش که هنوز در سطوح بالای قدرت در روسیه طنین‌انداز می شود، کرملین اقداماتی را برای پاسخ قاطع‌تر به هر گونه چالش احتمالی برای قدرت پوتین انجام داده است.

دومای ایالتی قانونی را تصویب کرد که به رئیس جمهور این اختیار را می‌دهد تا به فرمانداران منطقه دستور دهد تا شبه‌نظامیان تخصصی برای مبارزه با گروه‌های مسلح غیرقانونی تشکیل دهند. مجلس سفلی پارلمان نیز ماه گذشته لایحه‌ای را برای ارائه تسلیحات سنگین به گارد ملی روسیه که مستقیماً به پوتین پاسخ می‌دهد و توسط محافظ شخصی سابق ویکتور زولوتوف رهبری می شود، تصویب کرد.

پا در جای پای استالین

پوتین 70 ساله که از زمان جوزف استالین، طولانی‌مدت‌ترین فرمانروای تاریخ مدرن روسیه است، اگر تا سال 2030 در کرملین بماند، با دیکتاتور شوروی برابری می‌کند. او می‌تواند پس از بازنگری در قانون اساسی تا سال ۲۰۳۶ در قدرت باقی بماند تا دو دوره دیگر به خود اجازه بودن در راس قدرت بدهد. 

مقامات روسی به برگزاری انتخابات منطقه‌ای در 10 سپتامبر به عنوان آغاز کارزاری می‌نگرند که اقتدار از‌دست‌رفته پوتین را باز خواهد گرداند.

تاتیانا استانووایا، بنیانگذار R.Politik، یک شرکت مشاوره، گفت: «پوتین خود احساس نمی‌کند ضعیف شده است، او متقاعد شده است که در اوج قدرت است، به خودش مطمئن است و سرشار از خوش‌بینی و حتی سرخوشی است. هیچ کس، حتی در نزدیک‌ترین اطرافیان پوتین، نمی‌تواند تصمیم او برای شرکت در انتخابات را زیر سوال ببرد.»