به گزارش اکوایران، بنظر می‌رسد که در بهار امسال از شتاب افزایش قیمت نهاده‌های ساختمانی در شهر تهران کاسته شده است. نرخ تورم مصالح ساختمانی تهران نشان می‌دهد که این شاخص در هر سه بازه فصلی، نقطه به نقطه و سالانه از روندی نزولی تبعیت کرده و بیشترین کاهش مربوط به تورم نقطه به نقطه بوده است.

برای مثال، تغییر قیمت این کالاهای ساختمانی در شهر تهران در بهار امسال نسبت به زمستان سال گذشته (تورم فصلی) 13.6 درصد بوده در حالی که این رقم در زمستان 1401 معادل با 21.6 درصد بوده است. بنابراین نرخ تورم در بهار 1402 در مقایسه با زمستان 1401 به میزان 8 واحد درصد نزول کرده است.

مصالح ساختمانی مورد استفاده در شهر تهران شامل موارد مختلفی می‌شود که یکی از آن‌ها «شیرآلات بهداشتی» است. این کالا بالاترین تورم فصلی بهار امسال را با ثبت 29.5 درصد رقم زده است.

کاهش 15.5 واحد درصدی تورم نقطه‌ای مصالح

تورم نقطه به نقطه بهار 1402 نشان می‌دهد که قیمت مصالح ساختمانی شهر تهران در بهار امسال چقدر نسبت به بهار سال گذشته تغییر کرده است. آخرین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که این رقم به 39.7 درصد رسیده در حالی که در زمستان 1401 این نرخ معادل با 55.2 درصد بوده است. کاهش نرخ تورم نقطه به نقطه مصالح ساختمانی شهر تهران بیش از 15 واحد درصد شناسایی شده است.

 اگرچه تورم نقطه‌ای کل مصالح ساختمانی تهران در بهار امسال کاهش یافته و به زیر 40 درصد رسیده اما برخی از مصالح خاص تورم نقطه‌ای بالای 70 درصد را تجربه کرده‌اند. برای مثال گروه اجرایی «یراق‌آلات درب و پنجره» بالاترین تورم نقطه به نقطه نهاده‌های ساختمانی را در تهران رقم زده که معادل با 75.1 درصد است. کمترین تورم نقطه به نقطه بهار امسال نیز مربوط به «سیمان، بتن،‌ شن و ماسه» است که معادل با 19.4 درصد شناسایی شده است.

نرخ تورم

همراهی تورم سالانه مصالح با تورم فصلی و نقطه‌ای

برای محاسبه تورم سالانه مصالح ساختمانی، میانگین قیمت نهاده‌های ساختمانی در چهار فصل منتهی به بهار 1402 را تقسیم بر میانگین قیمت این اقلام در چهار فصل منتهی به بهار 1401 می‌کنند. بر این اساس، تورم سالانه مصالح ساختمانی در شهر تهران در بهار 1402 به 39.2 درصد رسیده در حالی که تورم سالانه این اقلام در زمستان 1401 معادل با 40 درصد بوده است.

با وجود ثبت تورم سالانه 40 درصدی در مصالح شهر تهران در بهار امسال، برخی از گروه‌های اجرایی تورم سالانه به مراتب بالاتری را تجربه کرده‌اند. برای مثال تورم سالانه گروه «شیشه» در بهار امسال به 71 درصد رسیده که بالاترین نرخ سالانه ثبت شده در سال جاری است. کمترین تورم سالانه بهار 1402 نیز مربوط به گروه «سیمان، بتن،‌ شن و ماسه» می‌‌شود که رقمی معادل با 27.9 درصد را محقق کرده است.

بر این اساس، «سیمان، بتن، شن و ماسه» کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه و سالانه را از میان مصالح ساختمانی شهر تهران در بهار 1402 به ثبت رسانده است.