به گزارش اکوایران، تورم تولیدکننده فصلی کل اقتصاد در بهار امسال روندی صعودی در پیش گرفته است. این شاخص در همه بخش‌های اقتصادی افزایشی بوده اما سرعت رشد آن در بخش‌های «کشاورزی»، «تولید برق» و «خدمات» شتاب گرفته است. در مقابل، تورم بخش «صنعت» و «معدن» روندی کاهشی در پیش گرفته است.

افزایش تورم پیش‌‌بینی‌کننده در کل کشور

تورم تولیدکننده نشان می‌دهد که قیمت کالاها در مبدا تولید و پشت درب کارخانه چقدر افزایش یافته است. بنابراین این شاخص افزایش قیمت‌ها را قبل از ورود به بازار خرده‌فروشی نمایان می‌کند و عملکردی شبیه به «پیش‌‌بینی‌کننده تورم مصرف‌کننده» دارد. به همین علت به آن «تورم پیشران» نیز گفته می‌شود.

ارائه این شاخص به صورت فصلی به این معناست که رشد قیمت‌ها در یک فصل نسبت به فصل قبل از آن سنجیده شده است. برای مثال تورم تولید فصلی کل کشور در بهار 1402 به 9.3 درصد کاهش یافته است. با توجه به این که این شاخص در زمستان 1401 معادل با 12.8 درصد برآورد شده بود می‌توان گفت که سرعت رشد تورم تولیدکننده در کل اقتصاد نزولی شده و احتمالا اثر خود را با یک وقفه زمانی روی تورم مصرف‌کننده نشان می‌دهد.

پرسرعت‌های تورم پیشران در بهار 1402

تورم تولیدکننده فصلی بخش‌های «کشاورزی»، «برق» و «خدمات» در بهار امسال افزایشی بوده و رشد آن شدت گرفته است. برای مثال این شاخص برای بخش کشاورزی از 3.5 درصد در زمستان سال گذشته به 11.9 درصد در بهار امسال رسیده است.

تورم پیشران فصلی تولید برق نیز در حالی به بیش از 31 درصد در بهار امسال رسیده که رقم آن در زمستان سال گذشته منفی 1.9 درصد بوده است. بنابراین بیشترین رشد تورم تولید در بهار امسال مربوط به بخش «تولید برق» بوده است.

میانگین تغییر قیمت‌های تولید در بخش «خدمات» در بهار امسال نسبت به میانگین تغییرات قیمت تولید این بخش در زمستان سال گذشته به 15.7 درصد افزایش پیدا کرده است. این شاخص در زمستان 1401 رقمی معادل با 8.9 درصد را محقق کرده است.

photo_2023-09-04_15-54-24

کاهش حرارت تورم تولید در دو بخش اقتصاد

آمارهای تورم پیشران فصلی در سه ماه ابتدایی سال 1402 نشان می‌دهد که همه بخش‌ها از روند صعودی افزایش تورم پیروی نکرده‌اند و سرعت رشد این شاخص در دو بخش «صنعت» و «معدن» کاهش یافته است. البته کاهش سرعت تورم به معنای ارزان‌تر شدن قیمت‌های تولید نیست بلکه نشان می‌دهد در بهار 1402 تورم کمتر از زمستان 1401 افزایش یافته است.

تورم تولیدکننده فصلی بخش «صنعت» به 9.3 درصد رسیده در حالی که رقم آن در زمستان سال گذشته 12.8 درصد بوده است. به طور مشابه، این شاخص برای بخش «معدن» رقم 13 درصد را در سه ماه ابتدایی امسال ثبت کرده در حالی که در زمستان برابر با 25.8 درصد بوده است.