این توافق احتمالا روز شنبه (18 شهریور) اعلام خواهد شد و هدف آن اتصال خلیج فارس و کشورهای عربی از طریق یک شبکه ریلی است؛ این شبکه ریلی همچنین از خطوط کشتیرانی در بنادر منطقه به هند متصل می‌شود.

به نوشته بلومبرگ، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا از اظهارنظر درباره اعلام نهایی شدن این توافق در نشست سران گروه 20 خودداری کرد، اما به خبرنگاران گفت: «این طرح، ابتکاری است که آمریکا و همراهانش مشتاق نهایی شدن آن هستند. توافق یادشده که هند، سراسر خاورمیانه و اروپا را به یکدیگر مرتبط می‌کند، اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد و علاوه بر منافع اقتصادی، منافع استراتژیک قابل توجهی برای تمام کشورهای حاضر در این توافق به همراه خواهد داشت.»

طبق گزارش‌ها، مشاور امنیت ملی آمریکا در اوایل سال جاری میلادی به عربستان سعودی سفر کرده بود تا درباره موضوع این توافق با نمایندگان سعودی، امارات و هند گفت‌وگو کند.

اگر آمریکا، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و هند طی دو روز آینده مذاکرات خود را نهایی کنند، رهبران این کشورها یک یادداشت تفاهم که پارامترهای این پروژه را تشریح کرده، امضا خواهند کرد.

از سوی دیگر، عربستان و امارات به عنوان هم‌پیمانان آمریکا، خواهان تقویت روابط خود با اقتصادهای رو به توسعه شرق آسیا بخصوص چین هستند. ماه گذشته و پس از آنکه چین شرایط عضویت در گروه «بریکس» را فراهم کرد، این دو کشور عربی ثروتمند از عضویت خود در این گروه خبر دادند.

برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی به عنوان رهبران بریکس، در تلاش هستند با قدرت آمریکا بر اقتصاد و تجارت جهانی بویژه نقش دلار در معاملات، مقابله کنند.

آمریکا نیز در سال‌های اخیر تلاش داشته با طرح چین موسوم به «ابتکار کمربند و جاده» مقابله کند؛ طرحی که به واسطه آن، پروژه‌های زیرساختی به ارزش صدها میلیارد دلار در کشورهای دارای اقتصاد رو به توسعه، تأمین مالی شده‌اند و خاورمیانه به عنوان یکی از اجزای اصلی این طرح محسوب می‌شود.

چین همچنین به عنوان میانجی توانست در ماه‌های ابتدایی 2023، به عادی‌سازی روابط میان عربستان سعودی و ایران کمک کند و از این طربق، روابط در سطح خاورمیانه را بهبود بخشیده است.

«شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین قرار است در ماه آینده میلادی در «اجلاس کمربند و جاده» در پایتخت چین، از رهبران جهان از جمله «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه میزبانی کند.