به گزارش اکوایران، تورم ماهانه خوراکی‌ها در مرداد امسال به طور میانگین در کل کشور به 2.6 درصد رسیده است. از میان 31 استان کشور، 14 استان نرخی بالاتر و 15 استان نرخی پایین‌تر از این عدد را در دومین ماه تابستان امسال تجربه کرده‌اند.

استان‌های البرز و هرمزگان در مرداد با کاهش تورم ماهانه خوراکی‌ها روبرو بودند. در مقابل، این نرخ در سایر استان‌ها صعودی شده است. این شاخص تورمی در تیر ماه برای 6 استان منفی بوده که همه آن‌ها در مرداد به نرخ‌های مثبت رسیده‌اند. 

تورم خوراکی ماهانه بالاتر از میانگین کشوری در 14 استان

آخرین گزارش از تورم ماهانه خوراکی‌ها نشان می‌دهد که قیمت یک سبد مشخص از اقلام خوراکی در مرداد 2.6 درصد نسبت به تیر ماه افزایش یافته است. البته این نرخ مربوط به میانگین کشوری است و هر یک از استان‌ها رقم متفاوتی را تجربه کرده‌اند.

برای مثال، تورم ماهانه خوراکی‌ها در استان اصفهان از 1.7 درصد در تیر به 4.5 درصد در مرداد رسیده است. این استان در تیر و مرداد بالاترین تورم ماهانه خوراکی‌ها را به نام خود زده است. سبد خوراکی پایتخت‌نشینان نیز در مرداد 2.9 درصد گران‌تر از تیر شده است.

این شاخص تورمی برای ایلام و بوشهر در مرداد به ترتیب برابر با 3.3 و 2.8 درصد شده است. این دو استان در تیر تورم خوراکی ماهانه منفی را به ثبت رسانده بودند که نشانگر کاهش قیمت سبد خوراکی آن‌ها بود.

photo_2023-09-11_12-51-19

استان‌هایی با پایین‌ترین نرخ تورم خوراکی در مرداد

از میان 31 استان کشور، 15 استان تورم ماهانه خوراکی پایین‌ترین نسبت به میانگین کشوری را تجربه کرده‌اند. برای مثال این نرخ در لرستان 2.5 درصد و در قم و همدان 1.6 درصد ثبت شده است. پایین‌ترین نرخ تورم خوراکی ماهانه در مرداد ماه نیز معادل با 1.1 درصد بوده که به نام سمنان رقم خورده است.

این نرخ تنها برای استان‌های البرز و هرمزگان روند نزولی در پیش گرفته است؛ به طوری که در استان البرز تورم ماهانه خوراکی‌ها از 1.6 درصد در تیر به 1.2 درصد در مرداد کاهش یافته است. به طور مشابه سطح این شاخص برای هرمزگان از 2.3 درصد به 1.9 درصد نزول کرده است.

در مقابل، 6 استان کشور که در تیر ماه تورم ماهانه خوراکی منفی را تجربه کرده‌ بودند در مرداد به سطح مثبت بازگشته‌اند. برای مثال این نرخ در اولین ماه تابستان در استان قزوین منفی 0.6 بوده که به 1.3 درصد در مرداد افزایش یافته است. به عبارت دیگر، قیمت سبد خوراکی قزوینی‌ها در تیر 0.6 ارزان‌تر شده بوده اما در مرداد روند معکوس به خود گرفته و 1.3 درصد گران‌تر شده است.

بنابراین به طور کلی تورم ماهانه خوراکی‌ها در مرداد امسال برای دو استان نزولی و برای سایر استان‌ها صعودی بوده است؛ اصفهان بیشترین و سمنان کمترین سطح این نرخ را به ثبت رسانده‌ اند.

photo_2023-09-11_12-51-21