به گزارش اکوایران،‌ بانک مرکزی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد انجام تمام معاملات تجاری داخلی این کشور از سال آینده میلادی، تنها به دینار عراق محدود می‌شود.

به نوشته بلومبرگ، به نظر می‌رسد که این اقدام با هدف محدودکردن مبادله دلار آمریکا در خارج از بخش بانکی عراق و جلوگیری از قاچاق دلار به خارج از این کشور انجام شده است. تصمیم بانک مرکزی عراق همچنین باعث حمایت از پول ملی این کشور خواهد شد.

بانک مرکزی عراق از سال 2024 به مسئولیت خود، مبنی بر انتقال پول برای معاملات خارجی، پایان می‌دهد و در عوض، بر بانک‌های داخلی دارای مجوز که مسئولیت انتقال پول به آن‌ها محول شده، نظارت خواهد کرد.

درحال‌حاضر، بانک مرکزی این کشور در مرحله بازگشایی کانال‌های انتقال با ارزهای مختلف قرار دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به درهم امارت،‌ لیر ترکیه،‌ روپیه هند و یورو اشاره کرد. دلار آمریکا روز یکشنبه در بازارهای غیررسمی با قیمت حدود 1550 دینار معامله شد که 17 درصد ضعیف‌تر از نرخ رسمی 1320 دینار است.

به تازگی نیز یکی از مقامات ارشد وزارت خزانه‌داری آمریکا با اشاره به فساد‌، پول‌شویی و مسائل مرتبط با تحریم‌های ایران اعلام کرد بانک مرکزی عراق باید به خطر ادامه‌دار سوءِاستفاده از دلار در بانک‌های تجاری عراق رسیدگی کند تا از هرگونه اقدام تنبیهی آمریکا که بخش مالی این کشور را هدف می‌گیرد، جلوگیری شود.

آمریکا در ماه جولای و به‌عنوان بخشی از برنامه خود برای مبارزه شدید با استفاده غیرقانونی از دلار، 14 بانک عراقی را از انجام معاملات دلاری منع کرد. عراق با داشتن بیش از 100 میلیارد دلار ذخایر ارزی در آمریکا، به شدت نیازمند حسن تفاهم ایالات متحده است تا درآمدهای نفتی و پول‌های این کشور تحت تأثیر اقدامات تنبیهی قرار نگیرد.

این مقام آمریکایی همچنین گفت اقدام کشورش در ماه جولای نسبت به ممنوع کردن مبادلات 14 بانکی عراقی با دلار آمریکا، براساس نشانه‌های واضح از فعالیت‌های مالی غیرقانونی بود و جرم‌های ادعایی این بانک‌ها که وزارت خزانه‌داری به بررسی آن‎ها می‌پرداخت شامل پول‌شویی، رشوه‌خواری و‌ اختلاس بوده است.

رئیس بانک مرکزی عراق اعلام کرده این کشور مصمم به اجرای قوانین مالی سختگیرانه‌تر و مبارزه با قاچاق دلار است. وزیر خارجه عراق نیز گفته این کشور به مسیر اصلاحات و مبارزه با فساد ادامه خواهد داد.

اقدامات آمریکا عمدتا بر جلوگیری از «حراج دلار» متمرکز شده است؛‌ این اصطلاح زمانی به کار برده می‌شود که بانک مرکزی عراق از بانک مرکزی آمریکا درخواست دلار کند و سپس دلارها را به بانک‌های تجاری عراق بفروشد. پس از آن،‌ این بانک‌ها هم دلارها را به کسب‌وکارهای داخلی عراق که یک کشور وابسته به واردات است،‌ می‌فروشد. گزارش‌ها نشان می‌دهد میزان حراج روزانه دلار در عراق بین 200 تا 250 میلیون دلار است. همچنین پیش از اقدامات پیشگیرانه آمریکا، پول‌های زیادی به کشورهای همسایه عراق قاچاق می‌شد.

از سوی دیگر،‌ پس از آنکه آمریکا بانک‌های عراقی را در لیست سیاه قرار داد و ارزش پول ملی این کشور در برابر دلار پایین آمد، ده‌ها نفر در مقابل بانک مرکزی عراق تظاهرات کردند و خواستار جلوگیری از کاهش ارزش دینار شدند. رئیس بانک مرکزی این کشور در آن زمان افزایش نرخ دلار در بازار غیررسمی را با بی‌میلی برخی بازرگانان خاص که خواهان انجام فعالیت قانونی نیستند،‌ مرتبط دانست.