به گزارش اکوایران، آخرین آمار تغییرات شاخص قیمت مصرف‌کننده نشان می‌دهد در شهریور ماه ۱۴۰۲ بخش «آموزش» بیشترین و بخش «حمل و نقل» کمترین تورم ماهانه را نسبت به دیگر گروه‌های کالایی به خود اختصاص داده‌اند.

بررسی نقطه به نقطه نیز نشان می دهد در میان گروه‌های کالایی بخش «هتل و رستوران» بیشترین افزایش قیمت و بخش «ارتباطات» کمترین افزایش قیمت را در ماه گذشته نسبت به شهریور ۱۴۰۱ به ثبت رسانده‌اند. 

آموزش در صدر تورم ماهانه شهریور

طبق گزارش مرکز آمار ایران از آخرین آمار منتشر شده شاخص قیمت مصرف کننده، تورم ماهانه در شهریور ماه ۱۴۰۲ به ۲ درصد رسید. به عبارت دیگر قیمت‌ها در شهریور امسال نسبت به مرداد ماه ۲ درصد افزایش یافته است. 

تورم ماهانه به تفکیک 12 گروه کالایی نشان می‌دهد قیمت‌ها در بخش «آموزش» با ۳.۶ درصد بیشترین رشد را نسبت به ماه گذشته خود داشته است. دومین رکورد رشد قیمت نیز در این ماه مربوط به اجاره بوده که برابر با 3.4 درصد رقم خورده است. طبق داده های مرکزآمار ایران این بیشترین تورم ماهانه اجاره در سال جاری بوده است.

طبق بررسی های آماری رشد قیمت‌ها در بخش آموزش اتفاقی فصلی است که عمدتا در زمان‌های نزدیک به بازگشایی مدارس با سطح بالاتری همراه است.

تورم

از طرف دیگر اما بخش «حمل و نقل» با ثبت تورم 0.2 درصدی کمترین رشد قیمت ها را در این بازه زمانی به خود اختصاص داده است.

در ادامه مشاهده می شود تورم ماهانه بخش «خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها» در ماه گذشته به ۱.۴ درصد رسیده و سرعت رشد قیمت‌ها در این بخش کمتر از ماه قبل بوده است. 

بخش هتل و رستوران؛ بیشترین تورم نقطه‌ای در شهریورماه

آمار تورم نقطه به نقطه شهریور ماه ۱۴۰۲ حاکی از آن است که سطح عمومی قیمت‌ها در شهریور سال جاری نسبت به شهریور سال گذشته ۳۹.۵ درصد افزایش داشته است.

این تورم در گروه کالایی «هتل و رستوران» بیشترین و «ارتباطات» کمترین مقدار خود را داشته است. تورم نقطه به نقطه در بخش «هتل و رستوران» در شهریور امسال به ۵۵.۴ درصد رسید. از طرف دیگر بخش «ارتباطات» در شهریور ۱۴۰۲ نسبت به شهریور سال گذشته، ۱۸.۶ درصد افزایش قیمت را تجربه کرد.

آمارها نشان می‌هد قیمت مواد غذایی در کشور که در بخش «خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها» قرار می‌گیرد در ماه گذشته نسبت به شهریور ۱۴۰۱، شاهد رشد ۳۷.۷ درصدی بوده است. 

وضعیت تورم مسکن در پایان شهریور ماه امسال نیز نشان می دهد تورم نقطه به نقطه این بخش برابر با 38.1 درصد بوده که کمتر از میانگین کل کشور رقم خورده است. با این حال روند این شاخص حاکی از آن است که باوجود نوسانات تورم در این بخش اما همچنان این شاخص در سطح بالایی قرار گرفته است. رشد پیاپی تورم این بخش در سال‌های اخیر سرانجام موجب شده تا تورم میانگین این بخش نیز برابر با  36.5 درصد شده و در بالاترین سطح خود در دوازده سال اخیر قرار بگیرد.

تورم