به گزارش اکو ایران، بر اساس بررسی‌ها بیش از 90 درصد گوشت تولید شده پرندگان در کشتارگاه‌ها،‌ گوشت مرغ هستند. در مرداد 1402 بوقلمون و سایر پرندگان مانند اردک و غاز کمتر از 3 درصد گوشت تولید شده و بلدرچین و شترمرغ مجموعاً حدود 1 درصد از گوشت‌ پرندگان را تشکیل داده‌اند. 

گوشت مرغ یکی از اصلی‌ترین اقلام خوراکی در سبد خانوار است. بر همین اساس ارائه منظم داده ها درباره میزان عرضه آن به جهت مدیریت و ساماندهی این بازار اهمیت دارد. پیرو این موضوع درگاه ملی آمار به شکل ماهانه آمار عرضه گوشت انواع طیور را ارائه می‌کند. 

رشد میزان عرضه گوشت پرندگان در مرداد 1402

داده‌های منتشر شده از مرکز آمار نشان می‌دهد کل لاشه‌های قابل مصرف گوشت انواع پرندگان در مرداد 1402 نسبت به تیر ماه سال جاری حدود 11 درصد و نسبت به مرداد 1401 بیش از 4.6 درصد رشد داشته است. 

در این میان علی‌رغم اینکه متوسط وزن هر لاشه مرغ نسبت به مرداد 1401 حدود 130 گرم کمتر به ثبت رسیده، اما با افزایش تعداد عرضه مرغ کاهش وزن لاشه‌ها جبران شده و نهایتاً عرضه گوشت مرغ با رشد 3.7 درصدی، افزایش پیدا کرده است. 

مرغ

بیشترین و کمترین رشد تولیدات گوشت طیور در کشتارگاه‌ها

بیشترین رشد در عرضه گوشت انواع طیور متعلق به دسته‌بندی سایر پرندگان بوده است. این گروه با رشد 169 درصد، سهم دسته‌بندی سایر پرندگان از کل گوشت پرندگان را از کمتر از یک صدم درصد در مرداد 1401، به 1.94 درصد در مرداد سال جاری رسانده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد متوسط وزن لاشه‌های این دسته‌بندی در این فاصله زمانی نیز 40 گرم افزایش یافته است. 

بیشترین کاهش عرضه گوشت پرندگان نیز متعلق به شترمرغ با رشد منفی 55 درصد و بوقلمون با رشد منفی 16.7 درصد بوده است. با توجه به اینکه سهم مصرف گوشت شترمرغ و بوقلمون در سبد مصرفی خانوار بسیار کوچک است، اثر کاهش عرضه گوشت این پرندگان اثر چشمگیری بر بازار نداشته است. 

روند صعودی عرضه گوشت پرندگان

آمارها نشان می‌دهد که عرضه گوشت انواع طیور پس از اردیبهشت 1402 دوباره روندی صعودی گرفته است. اما باز با این اوصاف وزن تمامی گوشت‌های پرندگان قابل مصرف در مرداد 1402 حدود 186 هزار تن رقم خورده که چهارمین رکورد را در دوازده ماه اخیر داشته و برابر با تولیدات اسفند 1401 بوده است.