به گزارش اکوایران؛ سهم «سازمان اورژانس کشور» در لایحه بودجه 1402، 881 میلیارد و 916 میلیون و 800 هزار تومان برآورد شده که در مقایسه با رقم 415 میلیارد و 738 میلیون و 700 هزار تومانی بودجه 1401، بیش از دو برابر افزایش یافت.

سهم «اورژانس استان تهران» در بودجه 1402، هزار و 147 میلیارد و 659 میلیون و 600 هزار تومان برآورد شده که نسبت به رقم 774 میلیارد و 804 میلیون و 800 هزار تومان نزدیک یک و نیم برابر شده؛ اما با وجود افزایش کمتر، همچنان اختلاف معناداری با بودجه اورژانس کل کشور دارد.

پیش‌تر جعفر میعادفر، رئیس سازمان اورژانس کشور درباره وضعیت بودجه این سازمان در لایحه 1402 به اکوایران گفته بود که «بودجه اورژانس کشور شامل هزینه‌های ستادی این سازمان با رقم حدود 658 میلیارد تومان و اعتبارات پایگاه‌های اورژانس در بخش بودجه دانشگاه‌هاست که 6 هزار و 900 میلیارد تومان است و هزینه‌های جاری اورژانس استان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی است.»

رئیس سازمان اورژانس کشور اظهار کرده بود که در لایحه بودجه 1402 دولت 3 هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار برای خرید آمبولانس در نظر گرفته که شامل 2 هزار میلیارد تومان از حوادث ترافیکی و هزار و 500 میلیارد تومان نیز از اعتبارات عوارض سیگار است.

در نیمه تیر امسال نیز رئیس سازمان اورژانس در جریان افتتاح اولین پایگاه اورژانس هوایی استان تهران از ایجاد مشکل ارزی برای خرید 600 آمبولانس خبر داده بود و خواستار اختصاص اعتبار مناسب از سوی دولت و مجلس شد.

امروز جعفر میعادفر، رئیس اورژانس و فوریت‌های پزشکی کشور در نشست خبری که در اورژانس قزوین داشت، نسبت به بودجه این سازمان گلایه کرد.

میعادفر با اعلام اینکه در سطح کشور ۳۲۰۰ پایگاه اورژانس شامل ۵۱ پایگاه هوایی، ۱۸۰۰ پایگاه جاده‌ای و ۱۳۰۰ پایگاه شهری وجود دارد، گفته، در اورژانس کل کشور ۲۶ هزار نیروی انسانی فعالیت می‌کنند که به طور میانگین به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بیمار امدادرسانی می‌کنند.

براساس اظهارات رئیس سازمان اورژانس کشور، موتورلانس یکی از راه‌حل‌های مواجهه با سوانح سطح شهر هستند که هم اکنون ۳۴۰ موتورلانس در سطح کشور عملیات انجام می‌دهند.

به گفته میعادفر، از مجموع ۲۵ هزار نیرویی که وزارت بهداشت امسال توسط برگزاری آزمون استخدامی جذب کرده ۳ هزار و ۵۰۰ نیرو جذب فوریت‌های پزشکی شده‌اند.

 

رئیس سازمان اورژانس کشور درباره چالش‌های پیش روی فوریت‌های پزشکی و اورژانس کل کشور اظهار کرده که اکنون ۳ هزار  آمبولانس فرسوده در ناوگان اورژانس فعالیت می‌کند که باید هرچه زودتر تعویض شوند تا پایان سال ۵۰۰ دستگاه آمبولانس به ناوگان ما افزوده می‌شود که قول‌هایی برای افزودن ۵۰۰ آمبولانس دیگر داده شده است.

براساس اظهارات میعادفر، طبق برنامه هفتم توسعه یک درصد از فروش موتور و ماشین در کشور باید به خرید ناوگان امدادرسان اختصاص یابد.

رئیس سازمان اورژانس کشور نسبت به قانون بودجه سال ۱۴۰۲ گلایه کرده و گفته، در این قانون تنها هزینه مصرفی اورژانس دستمزدها در نظر گرفته شده است در حالی که ما بندی به نام سایر هم داریم که هزینه سوخت، تعمیرات، آب، برق و سایر نیازهای پایگاه‌های امدادی از آن تأمین می‌شد و در بودجه دیده نشده است.