به گزارش اکو ایران، گزارش شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن مربوط به تابستان 1402 منتشر شد. در این گزارش به شاخص کل قیمت تولیدکننده بخش معدن و زیربخش‌های اصلی آن و تغییر آن نسبت به دوره‌های گذشته پرداخته شده است. شاخص قیمت تولیدکننده نمایانگر هزینه تولید است. افزایش این شاخص بر قیمت کالاها تاثیر خواهد داشت و در نتیجه موجب افزایش تورم خواهد شد

 به گزارش این مرکز تورم فصلی بخش معدن در تابستان امسال رشد کرده است. همچنین تورم نقطه به نقطه تولیدکننده این بخش به بالاتر از 56 درصد رسیده است.

رشد تورم فصلی بخش معدن در تابستان 1402

 شاخص قیمت تولیدکننده میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان برای تولید یک کالا است. به نظر برخی کارشناسان این شاخص یکی از متغیرهای پیشران تورم است، زیرا افزایش هزینه‌های تولید تاثیر مستقیمی بر افزایش سطح قیمت مصرف‌کننده خواهد داشت. بنابراین شاخص قیمت تولیدکننده در بخش معدن را نیز می‌توان به عنوان شاخص تورم در این بخش در نظر گرفت.

 همچنین باید توجه کرد که برخی شاخص‌ها اثر فصلی دارند. یعنی در فصل‌های مختلف روند متفاوتی را طی می‌کنند. تورم تولیدکننده یکی از این شاخص‌ها است. به همین دلیل علاوه بر تورم نقطه به نقطه تورم فصلی آن یعنی تغییرات آن نسبت به فصل گذشته نیز بررسی می‌شود.

 به گزارش مرکز آمار در تابستان 1402 تورم فصلی کل بخش معدن نسبت به سال گذشته رشد کرده است. این مقدار از سطح 10.1 درصد در تابستان 1400 روندی نزولی را طی کرده و به منفی 2 درصد در تابستان 1401 رسیده است. سپس روندی صعودی داشته و به 9 درصد در تابستان سال جاری رسیده است.

 بخش معدن از سه بخش کلی استخراج زغال‌سنگ، استخراج کانه‌های فلزی و استخراج سایر معادن تشکیل می‌شود. مطابق آمار بانک مرکزی بیشترین تورم فصلی بخش معدن در تابستان 1402 مربوط به گروه کانه‌های فلزی بوده است. شاخص قیمت تولیدکننده برای این گروه نسبت به فصل قبل 9.3 درصد افزایش یافته است. گروه سایر معادن نیز تورم فصلی 8 درصدی را در تابستان سال جاری تجربه کرده است. و گروه زغال‌سنگ با 4.8 درصد کمترین مقدار تورم فصلی را در بخش معدن داشته است.

 از سوی دیگر گزارش شاخص تولیدکننده‌ بخش معدن حاکی از این است که تورم نقطه به نقطه این بخش در تابستان 1402 به بیشترین حد خود از ابتدای سال گذشته رسیده است.

خیز تورم نقطه به نقطه بخش معدن در سال اخیر

 مطابق گزارش مرکز آمار شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن از سطح بالای خود در تابستان 1400 کاهش یافت و پس از اینکه به حداقل سطح خود در تابستان 1401 رسید، روندی صعودی را آغاز کرد و به 56.5 درصد در تابستان 1402 رسید.

 در میان گروه‌های بخش معدن بیشترین تورم نقطه به نقطه در تابستان سال جاری مربوط به گروه استخراج کانه‌های فلزی بوده است. شاخص قیمت تولیدکننده در این گروه 58.1 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است. کمترین تورم نقطه به نقطه نیز برابر با 37.1 درصد مربوط به گروه استخراج زغال‌سنگ بوده است. رشذ زیاد شاخص قیمت تولیدکننده نسبت به سال قبل حاکی از این است که تورم بخش معدن در همه‌ گروه‌ها خیز برداشته است.

020823