به گزارش اکوایران، بر اساس بروزترین آمار اعلام شده توسط مرکز آمار ایران از تورم تولیدکننده محصولات گاوداری‌های صنعتی در تابستان سال ۱۴۰۲، تورم تولیدکننده فصلی محصولات گاوداری‌های صنعتی در کل کشور به ۱۴.۶ درصد رسیده است. همچنین تورم نقطه به نقطه این محصولات در تابستان امسال در سطحی نزدیک به ۵۵ درصد ایستاده است.

همچنین در آخرین داده‌های مرکز آمار ایران از تورم تولیدکننده فصلی و نقطه‌ای محصولات گاوداری‌های صنعتی کشور، این محصولات در استان خوزستان بالاترین سطح تورمی قرار گرفته است.

تورم فصلی ۱۴.۶ درصدی در محصولات گاوداری صنعتی

آمارهای تورم تولیدکننده محصولات گاوداری صنعتی حاکی از آن است که قیمت محصولات گاوداری صنعتی در تابستان سال جاری نسبت به بهار امسال ۱۴.۶ درصد و نسبت به تابستان سال گذشته حدود ۵۵ درصد رشد داشته است.

همچنین آمار تورم تولیدکننده فصلی و نقطه به نقطه در این محصولات به تفکیک استان‌های مختلف نیز اعلام شده است.

020828

خوزستان در صدر تورم فصلی استان‌ها

گزارش تابستان ۱۴۰۲ از تغییرات فصلی شاخص قیمت تولیدکننده در محصولات گاوداری‌های صنعتی نشان می‌دهد سه استان خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و لرستان بیشترین سطح تورم تولیدکننده فصلی را در میان استان‌های کشور به خود اختصاص داده‌اند. به عنوان مثال این تورم در استان خوزستان در حدود ۳۹.۵ درصد بوده که نشان می‌دهد قیمت مواد اولیه این محصولات در تابستان امسال نسبت به بهار سال جاری ۳۹.۵ درصد رشد داشته است.

از سوی دیگر در تابستان سال جاری، سه استان گیلان، سیستان و بلوچستان و البرز کمترین افزایش قیمت در مواد اولیه محصولات گاوداری صنعتی را نسبت به بهار امسال تجربه کرده‌اند. برای مثال این تورم در استان گیلان در حدود ۳ درصد اعلام شده است.

افزایش بیش از دو برابری قیمت محصولات گاوداری‌ها در استان خوزستان

در میان استان‌های کشور، سه استان خوزستان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان به ترتیب در تابستان امسال بیشترین میزان تورم تولیدکننده نقطه به نقطه در محصولات گاوداری‌های صنعتی کشور را داشته‌اند. این تورم در استان خوزستان در حدود ۱۲۹ درصد بوده است. به عبارتی در این استان قیمت مواد اولیه محصولات گاوداری صنعتی مانند شیر، در تابستان سال جاری نسبت به تابستان سال گذشته بیش از دو برابر شده است.

این تورم در محصولات گاوداری صنعتی در استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان نیز حدود ۱۰۸ درصد بوده که در رتبه دوم و سوم بیشترین افزایش قیمت نسبت به تابستان گذشته قرار گرفته‌اند.

از سوی دیگر کمترین میزان تورم نقطه به نقطه این محصولات در استان‌های البرز، یزد و اردبیل بوده است. بر این اساس قیمت مواد اولیه محصولات گاوداری‌های صنعتی در استان البرز در حدود ۳۰ درصد افزایش را تجربه کرده است.

020828