مسعود نیلی سال‌هاست که تلاش کرده علم اقتصاد را در ایران رواج دهد و با شبه علم (بخوانید ضدعلم) بجنگد. از فعالیت دانشگاهی او در دانشگاه شریف، علی‌الخصوص دانشکده اقتصاد آن تا فعالیت‌های ترویجی در عرصه عمومی همه تلاش‌هایی بوده برای علمی‌تر کردن فهم اقتصادی جامعه.

نیلی در این نشست در جمع دانشجویان بسیج حاضر شد؛ طیفی که سال‌ها در بهترین حالت منتقد او، و در حالت شدیدتر مخالف و دشمن او و نگاه‌های علمی‌اش (آن‌چه آن‌ها لیبرالیسم یا نولیبرالیسم می‌خوانند) قلم‌داد می‌شدند (و البته کم‌وبیش می‌شوند).

او در انتهای نشست به پرسش‌های حاضرین جواب داد. نیلی تلاش می‌کند با مخاطب خود از هر طیفی وارد گفت‌وگو شود و آن‌چیزی را که علمی می‌داند تبیین کند. در این بُرش نیلی به پرسشی پاسخ می‌دهد که به بیان خودش در ذهن بسیاری از جوانان (نزدیک به این طیف) وجود دارد.

پرسش این است که آیا اقتصاددان‌هایی چون نیلی تلاش کرده‌اند نسخه‌هایی به سیاست‌مداران پیشنهاد بدهند که با اقتضائات سیاست در جمهوری اسلامی هم‌خوان باشد؟

پاسخ نیلی از نظر سیاست‌گذاری و فهم نسبت بین نهاد علم اقتصاد و سیاست در ایران بسیار حائض اهمیت است. چرا که این اقتصاددان سرشناس کشورمان سال‌ها در مقام مشاوره، سیاست‌گذاری و ترویج‌گر علم اقتصاد تلاش کرده به قول خودش «راهی به جایی بزند» تا مساله‌ و گره‌ای از کاری باز شود اما... 

بُرش‌های دیگر این سخنرانی:

۱. چه چیزی مانعِ حرکت سیاست‌مدار به سمت چاپ پول می‌شود؟

۲. دلیل اقتصادی دو حزبی شدن نظام‌های سیاسی

۳. مهم‌ترین دستاورد اقتصادیِ پس از جنگ جهانی دوم از نظر مسعود نیلی

۴. تورم عین اعتیاد است؛ چطور نظام‌های سیاسی خودشان را از شر خودشان خلاص کردند

۵. چطور ایران لقب مزمن‌ترین تورم جهان را از آن خود کرد؟

۶. بلوغی که جهان دارد و ایران ندارد

۷. ناشفافِ بودجه ایران؛ چه اعداد مهمی در بودجه یافت نمی‌شود

۸. تناقض بزرگ نظام حکمرانی به بیان مسعود نیلی

۹. آن‌چه که هم دیکتاتوری‌ها دارند و هم دموکراسی‌ها اما ایران ندارد

۱۰. چرا در نیمه دوم دهه ۸۰ توهمات اقتصادی تشدید شد؟

۱۱. بلایی که سیاست‌مداران بر سر کشور آوردند؛ مورد آب

۱۲. پدید آمدن بحران بازنشستگی به روایت مسعود نیلی

 

کامل این برنامه را اینجا ببینید: