به گزارش اکوایران: جواد اوجی، وزیر نفت، روز دوشنبه (۲۹ آبان‌ماه) در جریان بازدید ریاست جمهوری از وزارت نفت، از  ۵۰ طرح جدید برای سرمایه‌گذاری جدید به ارزش ۴۷.۵ میلیارد دلار و در جریان بودن ۱۸۲ طرح در مجموعه به ارزش ۷۶ میلیارد دلار در صنعت نفت با هدف افزایش ظرفیت تولید در بالادست و پایین‌دست خبر داد.

او همچنین از افزایش تولید ۵۰ میلیون متر مکعب گاز نسبت به شروع دولت سیزدهم در پارس جنوبی خبر داد و با اشاره به افزایش تولید در حوزه میدان‌های نفتی در دولت سیزدهم اذعان کرد: تولید نفت از ۲.۱ میلیون بشکه در ابتدای دولت سیزدهم به ۳.۴ میلیون بشکه در شرایط فعلی افزایش داشته است.

اوجی با تأکید بر افت تولید و فشار در پایان سال، در هر میدان نفتی و گازی که برداشت گفت: حفظ و نگهداشت تولید، یکی از رسالت‌های مهم صنعت نفت است که در راستای تحقق این امر ۶ قرارداد در میدان‌های مشترک نفت و گاز  به امضا رسیده که بیشتر  میدان‌های مشترک غرب کارون مانند یاران، آزادگان و … را شامل می‌شود که ارزش این قراردادها ۱۴.۵ میلیارد دلار است.

وعده‌های وزیر نفت پیرامون جمع‌آوری گازهای مشعل و افزایش تولید نفت  

وزیر نفت ضمن اشاره به جمع‌آوری گازهای مشعل در دولت سیزدهم اعلام کرد: حدود ۴۰۰ هزار متر مکعب از گازهای مشعل در سال ۹۰ جمع‌آوری می‌شد که در آغاز به کار دولت سیزدهم این عدد  به ۲.۳ میلیون متر مکعب رسید و امروز چیزی حدود ۱۱.۵ میلیون متر مکعب از این گازها جمع آوری می‌شود که تا پایان سال جاری این عدد به ۱۸ میلیون متر مکعب می‌رسد.

او با اشاره به خاموشی ۴۳ مشعل گاز همراه نفت، وعده داد که جمع‌آوری گازهای مشعل در سال آینده به ۳۲ میلیون متر مکعب و در سال ۱۴۰۴ به ۶۲ میلیون متر مکعب خواهد رسید.

وی ادامه داد: جمع‌آوری این گازها در تمام میدان‌های نفتی و مراکز بهره‌برداری در قالب ۵۴ پروژه به ارزش ۵.۵ میلیارد دلار انجام خواهد شد. همچنین، هر میدان جدیدی که توسعه می‌دهیم گاز مشعل دارد و باید برای جمع‌آوری گاز مشعل، برنامه‌ریزی دقیقی انجام شود.

اوجی همچنین عنوان کرد که در این دولت، رشد تولید نفت از ۲ میلیون ۳۰۰ هزار در روز به ۳ میلیون ۴۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است و وعده داد به سه میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه تاپایان امسال و چهار میلیون بشکه در سال آینده برسد.

هیچ پروژه‌ای مهم‌تر از پروژه فشارافزایی در میدان مشترک پارس جنوبی در کشور نیست

وزیر نفت درباره پروژه استراتژیک فشارافزایی در میدان مشترک پارس جنوبی، تصریح کرد: در حال حاضر هیچ پروژه‌ای مهم‌تر از این پروژه در صنعت نفت و کشور وجود ندارد؛ به این دلیل که هم‌اکنون بیش از ۷۰ درصد از گاز مورد نیاز کشور در این میدان تأمین می‌شود. پروژه فشارافزایی در میدان مشترک پارس جنوبی به ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد که مطالعات اولیه آن رو به اتمام است. اگر این پروژه ظرف سه تا چهار سال آینده به انجام نرسد،  شاهد افت فشار محسوسی در این میدان خواهیم بود.

اوجی با اشاره به معطل ماندن ۳۲ طرح وزارت نفت برای شروع به کار در سازمان محیط زیست کشور اذعان کرد: برخی از این طرح‌ها بیش از دو سال است که معطل مانده است و سوابق مربوطه و اطلاعات این طرح‌ها طی روزهای آتی به دفتر ریاست جمهوری ارسال خواهد شد.