به گزارش اکوایران، آخرین داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که در آبان 1402، تورم ماهانه و سالانه در مناطق شهری نسبت به مهر ماه کاهش یافته است. تواتر نقطه‌ای این شاخص در شهرها نیز ثابت باقی مانده است. شواهد آماری حاکی از آن است که در دومین ماه پاییزی سال جاری، تورم ماهانه، نقطه به نقطه و سالانه در مناطق روستایی نسبت به مهر ماه در سطح پایین‌تری قرار گرفته است.

کاهش تورم یا کاهش قیمت‌ها؟

نرخ تورم نشان‌دهنده تغییرات شاخص قیمت مصرف‌کننده در یک مقطع مشخص از زمان نسبت به یک سال مشخص (سال پایه) است و به صورت ماهانه، نقطه به نقطه و فصلی ارائه می‌شود.

تورم ماهانه نشان می‌دهد که قیمت یک سبد مشخص از کالا و خدمات در هر ماه چقدر نسبت به ماه قبل تغییر کرده است. تورم نقطه‌ای، تغییرات قیمت این سبد کالا در هر ماه را نسبت به همان ماه در یک سال قبل می‌سنجد. محاسبه تورم سالانه پیچیده‌تر است.

در تورم سالانه، میانگین تغییرات قیمت این سبد کالا در دوازده ماه منتهی به زمان مورد بررسی بر میانگین تغییرات قیمت همان سبد در دوازده ماه منتهی به زمان مورد بررسی در یک سال قبل تقسیم می‌شود.

بنابراین کاهش نرخ تورم به معنای ارزان‌شدن کالاها نیست بلکه نشان می‌دهد سرعت بالارفتن قیمت‌ها کم شده است. به طور مشابه، ثابت‌ماندن نرخ تورم نیز معادل با گران‌نشدن سبد کالایی نیست؛ این ثبات حاکی از آن است که بالارفتن قیمت‌ها به میزانی صورت گرفته که در ماه قبل رخ داده است.

020905

اولین تصویر تورمی از آبان ماه در مناطق شهری و روستایی

جدیدترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که در آبان 1402، تورم ماهانه و سالانه در مناطق شهری نسبت به مهر ماه کاهش یافته است. به بیان دقیق‌تر، تورم ماهانه مناطق شهری از 2.4 درصد در مهر به 2.2 درصد در آبان رسیده است. تواتر سالانه این شاخص نیز با 0.5 واحد درصد کاهش نسبت به مهر، سطح 44.6 درصد را در آبان تجربه کرده است.

این در حالی است که تورم نقطه به نقطه مناطق شهری مانند مهر ماه در سطح 39.3 درصد باقی مانده است. به بیان دیگر، در مهر امسال قیمت یک سبد مشخص از کالا و خدمات در مناطق شهری 39.3 درصد نسبت به مهر سال گذشته افزایش یافته بود. حال قیمت این سبد در آبان سال جاری نیز به همین میزان نسبت به آبان سال گذشته افزایش یافته است.

البته این ارقام مربوط به مناطق شهری است و روستانشینان در میانه پاییز 1402 میزبان تورم متفاوتی بوده‌اند. به عبارت دیگر، تورم ماهانه مناطق روستایی در آبان سال جاری 0.1 واحد درصد نسبت به مهر کاهش یافته و به 19 درصد رسیده است. تورم نقطه به نقطه این مناطق نیز  کاهش یافته و برابر با 38.5 درصد ثبت شده است.

همچنین، تورم سالانه روستانشینان در آبان امسال 46.8 درصد بوده که یک درصد کمتر از آمار مهر ماه است.