به گزارش اکوایران،  مرکز آمار ایران آخرین گزارش خود را از شاخص قیمت مصرف کننده در مهرماه ۱۴۰۲ منتشر کرد. بر این اساس تورم سالانه در هر دو بخش روستایی و شهری نسبت به شهریور ماه کاهش یافته است. از سوی دیگر تورم ماهانه در هر دو بخش روستایی و شهری با افزایش مواجه شده است.

آمارهای تورم نقطه به نقطه مهر امسال نسبت به شهریور نیز نشان می‌دهد این تورم در بخش روستایی ثابت مانده اما در بخش شهری کاهش یافته است.

بررسی دقیق‌تر سه تورم ماهانه، سالانه و نقطه به نقطه در دو بخش شهری و روستایی در مهر ماه ۱۴۰۲ قابل بررسی است.

افزایش ۰.۳ واحد درصدی تورم ماهانه نسبت به شهریور

طبق این آمارها تورم ماهانه بخش شهری از ۲.۱ درصد در شهریور امسال به ۲.۴ درصد رسیده است. همچنین آمارها گویای آن است که تورم نقطه به نقطه بخش شهری با ۰.۳ واحد درصد کاهش نسبت به شهریور امسال ۳۹.۳ درصد اعلام شده است. به عبارتی در مهرماه سال جاری قیمت کالا در بخش شهری نسبت به مهر سال گذشته ۳۹.۳ درصد رشد داشته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد تورم سالانه در بخش شهری نیز کاهشی بوده است. بر این اساس قیمت کالاها در ۱۲ ماه منتهی به مهر ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۵.۱ درصد رشد داشته است. که این رقم نسبت به تورم سالانه در شهریور ماه امسال ۰.۵ واحد درصد کاهش داشته است.

photo_2023-10-29_16-10-22

تورم نقطه‌ای در جای خود توقف کرد

تورم در بخش روستایی با رشد در تورم ماهانه همراه بوده است. بر این اساس تورم ماهانه بخش روستایی در شهریور سال جاری ۱.۶ درصد بوده که در مهر ماه به ۲ درصد رسیده است.

شواهد حاکی از آن است که تورم نقطه به نقطه بخش روستایی در مهر ماه امسال نسبت به شهریور ماه سال جاری تغییری نداشته است. به بیان دیگر قیمت کالاها و خدمات در مهرماه امسال نسبت به مهرماه سال گذشته ۳۸.۸ درصد رشد داشته که مشابه با رقم تورم نقطه‌ای در شهریور ماه امسال است.

قیمت‌ کالاها و خدمات مناطق روستایی در ۱۲ ماه منتهی به مهرماه سال جاری نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته ۴۷.۸ درصد افت داشته است. این رقم نسبت به تورم سالانه شهریور ماه ۱.۱ واحد درصد کاهش را تجربه کرده است.

photo_2023-10-29_16-10-16