به گزارش اکوایران، سوال بزرگ این است که آیا بازگشت به شرایط بازده مربوط به دوران پیش از بحران مالی جهانی ادامه‌دار خواهد بود یا خیر. برای آمریکا، اقتصاددان‌های گلدمن ساکس اطمینان بیشتری دارند که نرخ بهره بلندمدت در این کشور در نهایت در سطوح بالاتر از آنچه فدرال رزرو در چرخه اقتصادی پیشین انتظار آن را داشت، تثبیت خواهد شد (نمودار 26).

دوره «بازده بالاتر برای مدت طولانی‌تر» ممکن است نقاط آسیب‌پذیر در ایالات متحده را آشکار کند؛ چه دسترسی به منابع مالی برای شرکت‌های کوچک باشد یا فشار ادامه‌دار برای تأمین اعتبار توسط بانک‌های کوچک، بازار کم‌رونق وام‌ مسکن، بخش مسکن و فعالیت معاملات املاک تجاری. اگرچه گلدمن ساکس انتظار ندارد این موارد چشم‌انداز کلی اقتصادی را به خطر بیندازد.

بدهی‌های دولت نیز به‌طور فزاینده‌ای ‌موجب نگرانی شده است،‌ اما این شرکت مالی آمریکایی معتقد است که بازارها صبور خواهند بود مگر اینکه انتخابات ریاست‌جمهوری سال آتی آمریکا، باعث دور جدیدی از توسعه مالی بدون پشتوانه شود.

نمودار 26

با این حال، انعطاف‌پذیری و مقاومت اقتصاد آمریکا در مقایسه با سایر اقتصادها،‌ مطمئن‌تر به نظر می‌رسد. ژاپن از این جهت که انتظار می‌رود سیاست افزایش نرخ بهره به جای پایان یافتن در این کشور، در سال 2024 آغاز شود، منحصربه‌فرد محسوب می‌شود.

ریسک در خارج آمریکا بیشتر است

ریسک‌ در دیگر کشورها‌ بیشتر به نظر می‌رسد. در حالی که گلدمن ساکس پیش‌بینی رشد اقتصادی بهتری برای منطقه یورو در سال 2024 ارائه داده، عملکرد ضعیف اخیر در بخش اقتصاد کلان منطقه یورو می‌تواند نشان‌دهنده ادامه اثرات نامطلوب از شوک وارد شده به تأمین انرژی در این قاره، تحت تأثیر قرار گرفتن از کاهش یافتن سرعت رشد اقتصادی در چین یا تأثیر منفی بیشتر و مداوم‌تر از شرایط مالی سخت‌تر باشد. تأثیر نرخ‌های اسمی بالاتر بر پایداری بدهی ایتالیا، یک ریسک میان‌مدت دیگر است که می‌تواند در صورت بالا ماندن نرخ‌ها در سراسر جهان، باعث ایجاد نگرانی شود.

در چین، مدیریت مسائل در اقتصاد همراه با محرک‌های کوتاه‌مدت از سوی دولت برای این مسائل، به جای حل مسئله،‌ یک چالش آشنا برای مشکلات اخیر این کشور است. اگر رشد اقتصادی چین فراتر از انتظارات باشد، ارزش دارایی‌های محلی ممکن است مقداری بهبود پیدا کنند. با این حال، بهبود پایدار احتمالا به تغییر قابل توجهی در مسیر سیاست چین در این رابطه بستگی دارد.

بازده بالاتر و دلار قوی، تصمیمات سیاسی را برای چین و ژاپن چالش برانگیزتر می‌کند. اگر بازده در ایالات متحده به افزایش خود ادامه دهد، اجتناب از ضعیف‌تر شدن ین توسط سیاست‌گذاران ژاپنی دشوارتر می‌شود، مگر اینکه آن‌ها سیاست‌های پولی سختگیرانه‌تری را در نظر بگیرند.

و در چین، هر چقدر که بازده در آمریکا بالاتر برود و ارزش دلار بیشتر شود، مقاومت سیاست‌گذاران چین در جهت جلوگیری از تضعیف بیشتر یوآن، دشوارتر می‌‎شود. بسیاری از این نگرانی‌ها به خوبی در بازارها ظهور پیدا کرده‌اند،‌ اما این تنش‌ها می‌تواند با بالاتر رفتن نرخ‌ها در آمریکا، بیشتر شود.

خلاصه کلام این است که اگرچه گلدمن ساکس انتظار دارد تعداد زیادی از کشورهای دارای بازارهای نوظهور و اقتصادهای پیشرفته از وقوع رکود در سال 2024 جلوگیری کنند، این وضعیت برای آمریکا که عملکرد بسیار بهتری نسبت به کشورهای دیگر داشته، مطلوب‌تر خواهد بود.

مورد متفاوت آمریکا با اروپا و چین

در حالیکه قیمت‌گذاری بازار احتمالا به جای در نظر گرفتن پیش‌بینی عمومی کارشناسان، دیدگاه مثبت و خوش‌بینانه رشد اقتصادی را دنبال خواهد کرد، اقتصاددان‌های گلدمن ساکس انتظار دارند که پیش‌بینی رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا بالاتر از پیش‌بینی‌های عمومی در این زمینه باشد؛ نکته‌ای که درمورد اروپا و چین مصداق ندارد و این موضوع اطلاعات معناداری را فراهم می‌کند.

مطابق با پیش‌بینی گلدمن ساکس از کاهش گسترده تورم، این وضعیت باعث می‌شود احتمال افت قابل توجه ارزش دلار آمریکا کاهش پیدا کند. علیرغم پایان یافتن چرخه نرخ فدرال رزرو و چشم‌انداز مطلوب رشد جهانی که هر دو نوعا فشار نزولی بر دلار وارد می‌کنند، این امر همچنان صادق است.

در صورتی که شگفتی‌های مثبت قابل توجهی در سایر اقتصادها وجود نداشته باشد، نمی‌توان اطمینان زیادی از این موضوع داشت که ارزش دلار آمریکا به‌شدت کاهش پیدا کند. چشم‌انداز گلدمن ساکس شامل این سناریو است که دلار، قدرت خود را حفظ می‌کند.

بزرگترین دلیلی که تغییر به سمت تخصیص‌ سرمایه‌گذاری‌های متعادل‌تر ممکن است عجولانه باشد، واضح است:

چالش‌های مورد انتظار ناشی از نرخ‌های بهره بالاتر، ریسک‌های ادامه‌دار مربوط به ژئوپولیتیک و این چشم‌انداز که رشد بهتر، تورم سرسخت و موقعیت‌های مالی ضعیف‌تر که منجر به ادامه فشار صعودی بر بازده و فشار نزولی بر ارزش‌گذاری‌ می‌شود.

اقتصاددان‌های گلدمن ساکس باور دارند که این نگرانی‌ها احتمالا یکی از ویژگی‌های چشم‌انداز کوتاه‌مدت باقی می‌مانند، حداقل تا زمانی که تورم به اندازه کافی کاهش یابد تا آن‌ها را برطرف کند.

گلدمن ساکس