به گزارش اکوایران، بر اساس آخرین آمارهای رشد اقتصادی در تابستان ۱۴۰۲، سهم بخش «خدمات» و «نفت و گاز» از تولید ناخالص داخلی نسبت به تابستان سال گذشته افزایش یافته است. این در حالی است که سهم دو بخش «صنعت و معدن» و «کشاورزی» از تولید کل کشور نسبت به تابستان ۱۴۰۱ کاهش یافته است.

مرکز آمار ایران در آخرین گزارش خود از رشد اقتصادی در تابستان ۱۴۰۲ اعلام کرد سهم بخش‌های «خدمات» و «نفت و گاز» از تولید ناخالص داخلی نسبت به تابستان ۱۴۰۱ افزایش را تجربه کرده است. بر اساس این آمار سهم بخش «خدمات» تولید ناخالص داخلی در تابستان سال جاری معادل ۵۴.۲ درصد بوده که نسبت به تابستان سال گذشته ۰.۲ واحد درصد رشد داشته است. تغییرات این بخش از سایر بخش‌های اقتصادی کمتر بوده است. اما بر اساس شواهد آماری همچنان این بخش بزرگترین سهم را از کل تولیدات اقتصاد ایران دارد.

طبق این آمار بخش «نفت و گاز» نیز با افزایش سهم از تولید نسبت به تابستان گذشته مواجه بوده است. میزان تغییرات این بخش از تمام بخش‌های دیگر بیشتر بوده است. به طوریکه سهم تولیدات «نفت و گاز» از کل تولید اقتصادی در تابستان ۱۴۰۱ معادل ۱۳.۲ درصد بوده که با افزایش ۲.۳ واحد درصدی به ۱۵.۵ درصد در تابستان امسال رسیده است.

از سوی دیگر دو بخش «کشاورزی» و «صنعت و معدن» قرار گرفته است که با کاهش سهم از تولید در تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته روبرو شده‌اند.

براساس این آمارها سهم از تولید بخش «کشاورزی» در تابستان سال گذشته معادل ۷.۷ درصد بوده که با کاهش ۰.۷ واحد درصدی به ۷ درصد در تابستان امسال رسیده است. شواهد نشان می‌دهد این بخش کوچکترین سهم را از کل تولیدات کشور داشته است.

بخش دیگری که با کاهش سهم از تولید ناخالص مواجه بوده بخش «صنعت و معدن» است. این بخش در تابستان امسال سهمی معادل ۲۳.۱ درصد از تولید داشته که در مقایسه با تابستان گذشته کاهش۱.۷ واحد درصدی را تجربه کرده است.

020907