به گزارش اکو ایران، بانک مرکزی گزارش آماری مربوط به شاخص قیمت تولیدکننده در آبان 1402 را منتشر کرد. در این گزارش به مقادیر این شاخص و تغییرات آن به تفکیک هفت گروه‌ تولید و زیربخش‌های آن‌ها پرداخته شده است. یکی از این گروه‌ها گروه ساخت یا صنعت است. اهمیت شاخص قیمت تولیدکننده این است که این شاخص پیشران تورم است. یعنی رشد بخش‌های آن مشخص می‌کند که قیمت کدام محصولات در آینده افزایش خواهد داشت. به گزارش بانک مرکزی تورم ماهانه بخش صنعت در ماه آبان برابر با صفر و تورم نقطه به نقطه آن برابر با 31 درصد بوده است. یعنی شاخص بهای تولیدکننده در بخش صنعت نسبت به ماه مهر تغییری نکرده اما نسبت به آبان سال قبل 31 درصد رشد کرده است. 

 ارقام بانک مرکزی حاکی از این است که شاخص قیمت تولیدکننده گروه چاپ و تکثیر رسانه‌های چاپ‌شده نسبت به مهر افزایش زیادی داشته است. در حالیکه شاخص گروه چوب کاهش یافته است. 

020913

بیشترین تورم ماهانه قیمت تولید برای تولیدات رسانه‌ای

 شاخص قیمت تولیدکننده متوسطی از سطح قیمت‌ کالاهای تولید شده بلافاصله پس از تولید است. یعنی قیمتی که کالاها در کارخانه یا مبدا تولید دارند. به عبارتی هزینه‌هایی که تا رسیدن به دست مصرف‌کننده به کالاها افزوده می‌شود مانند هزینه مالیات و حمل و نقل در این هزینه‌ها لحاظ نمی‌شود. یا به عبارت دیگر متوسطی از قیمت عمده‌فروشی کالاها یا خدمات است. بنابراین تغییر در روند این شاخص می‌تواند پیش‌بینی کند که قیمت کالاهایی که به دست مصرف‌کننده خواهد رسید، چه تغییری خواهد کرد. 

 مطابق آمار بانک مرکزی از میان زیرگروه‌های بخش صنعت در ماه آبان قیمت محصولات گروه چاپ و تکثیر رسانه‌های ضبط‌شده 21.6 درصد نسبت به مهر افزایش یافته است. به عبارتی رشد ماهانه این گروه برابر با 21.6 درصد بوده است که با اختلاف زیادی بیش از سایر گروه‌ها بوده است. محصولات این گروه شامل سی‌دی‌ها، دی‌وی‌دی‌ها و محصولاتی از این دست هستند که برای تکثیر محتواهای صوتی و تصویری استفاده می‌شوند و از محصولات رسانه‌ای به حساب می‌آیند. 

 پس از این گروه نیز قیمت تولید گروه داروها و فرآورده‌های دارویی شیمیایی و گیاهی و همچنین گروه تولید وسایل نقلیه تریلر و نیم‌تریلر نسبت به مهر بیشتر از سایر گروه‌ها افزایش یافته است. تورم ماهانه این گروه‌ها برابر با 2.3 درصد بوده است.

020913

 در مقابل تورم ماهانه 5 گروه‌ منفی بوده است. تولید چوب و فراورده‌های آن با تورم ماهانه 1.5- درصد و تورم گروه تولید فلزات پایه با تورم ماهانه 1.3- درصد بیشترین کاهش قیمت‌ها را نسبت به مهر داشته‌اند.

بررسی نقطه به نقطه تولید به روایت بانک مرکزی نشان می دهد نسبت به سال گذشته شاخص قیمت چرم و فرآورده‌های آن بیش از سایر گروه‌ها رشد کرده است.

بیشترین رشد نقطه به نقطه قیمت تولید برای محصولات چرمی

 ارقام بانک مرکزی نشان می‌دهند در آبان امسال نسبت به آبان سال قبل شاخص قیمت تولیدکننده در همه گروه‌های صنعت رشد کرده است. این یعنی برای همه‌ کالاهای صنعتی می‌توان رشد تورم را پیش‌بینی کرد.

 بیشترین رشد نقطه به نقطه آبان برای گروه تولید چرم و فراورده‌های آن بوده است. شاخص قیمت تولیدکننده این گروه نسبت به سال گذشته 64 درصد رشد کرده است. پس از این گروه تولید آشامیدنی‌ها با تورم نقطه به نقطه برابر با 60 درصد قرار دارد.    

 این در حالی است که گروه تولیدات کاغذ با تورم نقطه به نقطه 12.8 درصد کمترین رشد قیمت تولیدکننده را نسبت به موقعیت مشابه سال قبل داشته است.

 همچنین قیمت تولیدات فراورده‌های غذایی نیز نسبت به سال گذشته 24 درصد رشد کرده است. بیشترین تورم نقطه به نقطه در زیربخش‌های این گروه برای گروه فرآوری و نگهداری گوشت بوده است. 

020913

احتمال رشد تورم اغلب مواد غذایی به ویژه گوشت

 محصولات غذایی اهمیت و وزن زیادی در سبد مصرفی خانوار دارند، بنابراین بررسی آن به تفکیک زیربخش‌ها حائز اهمیت است. این محصولات به 7 گروه تقسیم می‌شوند؛ شامل گوشت، میوه‌ و سبزیجات، ماهی، غلات، لبنیات، روغن‌ها و سایر فراورده‌ها. ارزش تولید کل گروه محصولات غذایی نسبت به ماه قبل 0.5 درصد و نسبت به آبان سال قبل 24.2 درصد افزایش یافته است. 

 مطابق آمار بانک مرکزی شاخص قیمت تولیدکننده برای میوه و سبزیجات رشد در آبان 2.7 درصد نسبت به مهر رشد کرده که بیشترین رشد ماهانه زیرگروه‌های مواد غذایی بوده است. از سوی دیگر در مقیاس سالانه شاخص قیمت تولیدکننده فرآوری و نگهداری گوشت نسبت به سایر گروه‌های غذایی رشد بیشتری داشته و تورم نقطه به نقطه آن نسبت به آبان سال قبل 86 درصد بوده است. بنابراین با توجه به رشد هزینه فرآوری و نگهداری گوشت می‌توان پیش‌بینی کرد روند قیمت گوشت همچنان صعودی باشد.

 این در حالی است که تولید روغن‌ها و چربی‌ها هم نسبت به مهر سال جاری و هم نسبت به آبان سال قبل کاهش یافته است. قیمت تولید این گروه نسبت به ماه قبل 0.9 درصد و نسبت به آبان سال قبل 8.5 درصد کم شده است. بنابراین این احتمال وجود دارد که قیمت چربی و روغن‌ها در بازار نیز کاهش یابد.

020913