به گزارش اکو ایران، روند رشد هزینه‌های تولید در کشور نزولی شده است. بانک مرکزی در ماه‌های پایانی سال گذشته از برخی آمارهای مهم اقتصادی که پیش از این مسکوت گذاشته بود، پرده‌برداری کرد. یکی از مهمترین آمارها، تورم ماهانه تولیدکننده است. در حالی که بانک مرکزی از بهمن سال قبل تاکنون از شاخص قیمت‌ها رقمی را منتشر نکرده، اما خبرگزاری فارس به نقل از منبعی آگاه این متغیر را برآورده کرده است.

تورم

روند نزولی تورم تولیدکننده در ماه‌های ابتدایی 1402

تورم تولیدکننده در کشور نشان می‌دهد که هزینه‌های تولید چه تغییری داشته است. زمانی که رشد هزینه تولید کالاها در کشور مسیری صعودی داشته باشد به معنای آن است که قیمت‌های درب کارخانه رشد پیدا کرده است. این موضوع می‌تواند در ادامه منجر به رشد قیمت‌ها در سبد مصرف‌کننده شود و در نهایت اثر افزایشی بر تورم مصرف‌کننده بگذارد.

آمارهای اخیر از وضعیت نزولی در سرعت رشد قیمت تولید محصولات حکایت داشته است. طبق داده‌های بانک مرکزی در دی پارسال تورم ماهانه تولیدکننده برابر با 2.7 درصد بوده و پس از آن در بهمن این شاخص برابر با 3.6 درصد بدست آمده است.

پس از آن دیگر آماری از سوی بانک مرکزی اعلام نشد تا اینکه خبرگزاری فارس این شاخص را به نقل از منبعی آگاه منتشر کرد. بر این اساس، تورم ماهانه تولیدکننده در فروردین و اردیبهشت امسال به ترتیب برابر با 1.9 درصد و 3.7 درصد بوده است. این در حالی است که هنوز اطلاعی از تورم تولیدکننده در اسفند سال گذشته در دست نیست. با این حال روندهای آماری نشان می‌دهد وضعیت ماهانه هزینه‌های تولید، مسیری نزولی را سپری کرده است.

پس از آنکه در فروردین سال 1399 بیشترین افت قیمت تولید (معادل منفی 0.9 درصد) به ثبت رسید، در ماه‌های بعد کشور شاهد رشد دوباره این شاخص بود. تورم ماهانه تولیدکننده دو رکورد بالای 10 درصد را در آن سال تجربه کرد، اما در ادامه وضعیت رشد قیمت‌های تولید نزولی شد.

اکنون طبق آمارها در ماه‌های پایانی سال گذشته و آغاز امسال سرعت ماهانه قیمت تولید در کشور جهش کمتری پیدا کرده است. در قیاس نقطه به نقطه (مقایسه با موقعیت مشابه خود در سال گذشته) نیز، تورم تولیدکننده از کانال 100 درصد در بهار سال 1400، روندی نزولی داشته و در ادامه تا بهمن سال قبل به 37.9 درصد رسید. این یعنی به روایت بانک مرکزی در این مدت حدودا 60 واحد درصد از تورم تولیدکننده کم شده است. این موضوع می‌تواند به نوعی احتمال رشد تورم مصرف‌کننده در ماه‌های آتی را در کشور کمتر کند؛ چراکه کارشناسان عمدتا این شاخص را از مهمترین شاخص‌های پیشران تورم مصرف‌کننده در کشور می‌دانند.

با این حال هنوز عده‌ای دیگر معتقدند تورم می‌تواند متاثر از عوامل متعددی باشد؛ از رشد نرخ ارز گرفته تا افزایش شاخص‌های پولی. آیا تورم مصرف‌کننده در ادامه این شاخص‌ها نیز نزولی خواهد شد؟