به گزارش اکوایران: حجت عبدالملکی، دبیر شورای عالی مناطق آزاد در حاشیه آیین تجلیل از سرمایه‌گذاران و صادرکنندگان برتر مناطق آزاد، رونمایی از هزار بسته سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در دومین نمایشگاه تخصصی اوراسیا، به موضوع واردات خودروهای نو از خارج از کشور به مناطق آزاد، واردات خودروهای کارکرده از مناطق آزاد و واردات خودروهای کارکرده از خارج از کشور به مناطق آزاد اشاره کرد و عنوان کرد که دولت اقدامات لازم را انجام داده ‌و در مرحله آیین‌نامه‌سازی و اجرای برنامه‌ها هستیم و همچنین برای واردات خودروهای کارکرده نیز مصوبه گرفته‌ایم. 

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اظهار داشت که آنچه دولت سال گذشته مصوب کرد، مشکل ما را حل نکرد و ما به دنبال واردات خودروهای نو به مناطق آزاد هستیم، اما سال گذشته برای مناطق آزاد تصویب شد که صرفا خودروهای برقی و هیبریدی وارد شود، در صورتی که ما توقع واردات خودروهای عادی را نیز داشتیم.

عبدالملکی همچنین عنوان کرد که در تلاش هستیم که موافقت دولت و وزارت صمت را به منظور واردات خودروهای نو را بگیریم. البته وزارت صمت قول موافقت با این موضوع را داده است و اکنون نیز در حال پیگیری‌های نهایی هستیم تا این موضوع در هیئت‌وزیران به تصویب برسد.

نقش ویژه مناطق آزاد در سرمایه‌گذاری و صادرات

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با بیان اینکه شاهد جهشی در سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۲  هستیم، افزود: تقاضای سرمایه‌گذاری در هشت ماه اول امسال به ۴۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده و بیش از ۷۰۰ طرح مصوب شده که مراحل مختلف را تا بخش اجرا پیش می‌برد. او همچنین وعده یک جهش جدی در شاخص صادرات و سرمایه‌گذاری را داد.

عبدالملکی با تاکید بر آنکه افزایش تعداد مناطق آزاد، به بهبود عملکرد کمک می‌کند، خاطر نشان کرد: اکنون ۱۸ منطقه آزاد مصوب‌ شده داریم و تمامی مرزهای کشور به منطقه آزاد مجهز هستند و این امر می‌تواند به توسعه سرمایه‌گذاری و تجارت کمک شایانی کند.

او همچنین با اشاره به تراز همواره مثبت مناطق آزاد و ویژه، ادامه داد:  در این مناطق در سال ۱۴۰۱، ۱۸ میلیارد دلار صادرات داشتیم و کل واردات ۳.۵ میلیارد بود؛ یعنی ۱۴.۵ میلیارد دلار ارزآوری خالص داشتیم. اما در مناطق آزاد به معنای متعارف، تراز تجاری به عدد ۷۷۰ میلیون دلار رسید و در سال جاری نیز تاکنون مثبت ثبت شده و احتمالا به یک میلیارد دلار خواهیم رسید.