به گزارش اکو ایران، مرکز پژوهش‌های مجلس در قسمتی از گزارش بخش صنعت و معدن در آبان 1402 به شاخص قیمت فعالیت‌های صنعتی بورسی پرداخته است. شاخص قیمت میانگینی از قیمت کالاها در یک دوره زمانی مشخص است. مرکز پژوهش‌های مجلس شرکت‌های صنعتی فعال در بورس را به 13 زیرگروه تقسیم کرده و این شاخص را برای آن‌ها محاسبه کرده است. مطابق این محاسبات شاخص قیمت صنعت در ماه آبان نسبت به مهر 0.5 درصد کاهش یافته است.

 بررسی گروه‌های صنعت به تفکیک زیرگروه‌ها نشان می‌دهد در یک ماه اخیر شاخص قیمت در هشت زیرگروه صنعت افزایش یافته که بیشترین افزایش در زیرگروه لاستیک و پلاستیک و زیرگروه محصولات فلزی به جز ماشین‌آلات و تجهیزات بوده است.

رشد نزدیک به 8 درصدی قیمت پلاستیک‌ و لاستیک در یک ماه

 شاخص قیمت میانگین قیمت را در یک دوره محاسبه کرده و آن را نسبت به یک سال پایه تعدیل می‌کند. بررسی تغییرات این شاخص در مقیاس ماهانه می‌تواند تورم کوتاه‌مدت آن را نشان دهد.

 بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد در فاصله مهر تا آبان امسال شاخص قیمت در هشت زیرگروه صنعت افزایش یافته است. بیشترین افزایش مربوط به زیرگروه لاستیک و پلاستیک بوده که تورم آن حدود 8 درصد بوده است. تورم زیرگروه محصولات فلزی نیز در این یک ماه به بیش از 6 درصد رسیده است. همچنین افزایش ماهانه بیش از 2 درصدی قیمت در زیرگروه دارو نیز قابل توجه است. معدن، خودرو و قطعات، کک و پالایش، غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر و سایر کانی غیر فلزی دیگر زیرگروه‌هایی بوده‌اند که قیمت آن‌ها در این یک ماه رشد کرده است. باید توجه داشت که تورم این گروه‌ها می‌تواند منجر به کاهش فروش آن‌ها در کوتاه‌مدت شود.

 این در حالی است که شاخص قیمت نسبت به مهر در زیرگروه‌های چوب و کاغذ، شیمیایی، کاشی و سرامیک، سیمان و فلزات پایه افت کرده است. در این مورد بیشترین افت ماهانه این شاخص مربوط به زیرگروه کاشی و سرامیک است که قیمت‌ آن نزدیک به 4 درصد کم شده است.

 در همین رابطه مقایسه شاخص قیمت نسبت به موقعیت مشابه سال قبل نیز حاکی از رشد شاخص قیمت در تمام زیرگروه‌های صنعت به جز یک زیرگروه است.

تورم بیش از 40 درصدی در 7 زیرگروه صنعت در یک سال

 معمولا بخشی از تغییرات صنعت به دلیل تغییرات فصلی است. بنابراین بررسی تغییرات قیمت آن نسبت به سال قبل که همان مفهوم رشد نقطه به نقطه است تحلیل دقیق‌تری از وضعیت به دست می‌دهد. بررسی تغییرات قیمت همچنین می‌تواند بخشی از تغییرات شاخص‌های فروش و تولید را نیز توضیح دهد. به این معنی که برای مثال در صورت افزایش شاخص قیمت شاخص فروش افت کرده و بنابراین تولید نیز پس از مدتی کاهش خواهد یافت.

 بررسی‌ها حاکی از این است که شاخص قیمت در 12 زیرگروه از 13 زیرگروه صنعت رشد کرده و تنها در زیرگروه چوب و کاغذ اندکی کاهش یافته است.

 بیشترین تورم نقطه به نقطه مربوط به زیرگروه معدن است که شاخص آن در آبان امسال نسبت به آبان سال قبل بیش از 60 درصد رشد کرده است. رشد قابل ملاحظه قیمت محصولات معدنی می‌تواند بر صنایع دیگر نیز اثرگذار باشد، زیرا این محصولات مواد اولیه بسیاری از صنایع دیگر هستند. همچنین فلزات پایه، سیمان، لاستیک و پلاستیک، محصولات فلزی، خودرو و قطعات و سایر کانی‌ غیر فلزی زیرگروه‌های دیگری هستند که تورم آن‌ها در مدت این یک سال بیش از 40 درصد افزایش یافته است. در سمت مقابل زیرگروه چوب و کاغذ تنها زیرگروهی بوده که تورم در آن حدود 10 درصد کاهش یافته است.