به گزارش اکوایران، آخرین گزارش مرکز آمار ایران از شاخص قیمت مصرف‌کننده در آذر ماه ۱۴۰۲ نشان می‌دهد تورم ماهانه و نقطه به نقطه نسبت به آبان ماه ۱۴۰۲ در کالاهای خوراکی افزایش و در کالاهای غیرخوراکی کاهش پیدا کرده است.

این درحالی است که تورم سالانه در آذر ماه امسال نسبت به آبان ماه روند متفاوتی با دو تورم دیگر در پیش گرفته است. بر اساس این آمار، تورم سالانه در کالاهای خوراکی با کاهش و در کالاهای غیرخوراکی با افزایش مواجه شده است.

طبق این آمارها تورم ماهانه کالاهای خوراکی دومین رکورد امسال و تورم سالانه کالاهای غیرخوراکی رکورد ۱۰ ساله خود را به ثبت رسانده است.

تورم ماهانه خوراکی‌ها؛ رکورد امسال را به ثبت رساند

بر اساس آخرین آمار اعلام شده از تورم در آذر ماه سال جاری، تورم ماهانه کالاهای خوراکی از یک درصد در آبان ماه سال گذشته به ۴.۱ درصد در آذر ماه امسال رسیده است. به عبارتی قیمت کالاهای خوراکی در آذر ماه سال جاری نسبت به آبان ماه ، ۴.۱ درصد رشد کرده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد تورم ماهانه خوراکی‌ها از ابتدای سال جاری اولین رکورد تورمی را به ثبت رسانده است. بر اساس این آمارها از ابتدای فروردین سال جاری تا کنون بالاترین نرخ تورم ماهانه کالاهای خوراکی در آذرماه به ثبت رسیده است.

از سوی دیگر تورم ماهانه آذرماه در کالاهای غیرخوراکی نسبت به آبان ماه با کاهش مواجه شده است. بر این اساس تورم ماهانه کالاهای غیرخوراکی از ۲.۷ درصد در آبان ماه به ۲.۳ درصد در آذر ماه سال جاری کاهش یافته است.

photo_2023-12-27_16-48-42

تورم نقطه‌ای کالاهای خوراکی به ۴۱.۴ درصد رسید

بررسی تورم نقطه به نقطه در کالاهای خوراکی و غیرخوراکی نشان می‌دهد این تورم در کالاهای خوراکی با افزایش و در کالاهای غیرخوراکی با کاهش مواجه شده است.

آمار تورم در آذر ماه امسال گویای آن است تورم نقطه به نقطه در کالاهای خوراکی به ۴۱.۴ درصد رسیده است. در حالیکه این تورم در آبان ماه امسال معادل ۳۶.۴ درصد بوده است. به بیان دیگر قیمت کالاهای خوراکی در آذر ماه سال جاری نسبت به آذر ماه سال گذشته ۴۱.۴ درصد افزایش یافته است.

 بررسی‌ها نشان می‌دهد تورم نقطه‌ای ثبت شده در آذرماه بالاترین نرخ از ابتدای تابستان امسال بوده است. همچنین تورم این ماه از ابتدای سال جاری تا کنون تورم این ماه، چهارمین رکورد خود را به ثبت رسانده است.

اما این آمار برای کالاهای غیرخوراکی متفاوت بوده است. بر این اساس تورم نقطه به نقطه در کالاهای غیرخوراکی از ۴۰.۷ درصد در آبان ماه امسال به ۳۹.۵ درصد در آذرماه رسیده است. این کاهش به معنای کاهش قیمت‌ها نیست صرفا به معنای کاهش شدت افزایش قیمت‌ها در کالاهای غیرخوراکی است.

photo_2023-12-27_16-48-46

رکورد ۱۰ ساله تورم در کالاهای غیرخوراکی

بررسی آمارهای تورم سالانه در کالاهای خوراکی و غیرخوراکی آذرماه امسال نیز نتایج جالبی را نشان می‌دهد. تورم سالانه در کالاهای خوراکی از ۵۲.۲ درصد در آبان ماه سال جاری به ۵۰.۳ درصد در آذر ماه رسیده است.

به بیان دیگر میانگین قیمت کالاهای خوراکی در ۱۲ ماه منتهی به آذر امسال نسبت به مدت مشابه منتهی به آذر سال گذشته ۵۰.۳ درصد افزایش یافته است.

از سوی دیگر تورم سالانه در کالاهای غیرخوراکی به سطح ۴۱.۴ درصد رسیده است که نسبت به آبان ماه سال جاری ۰.۱ واحد درصد افزایش را تجربه کرده است. بررسی‌ها حاکی از آن است که تورم سالانه کالاهای غیرخوراکی در آذرماه امسال به بالاترین سطح از سال ۹۲ تا کنون رسیده است. به عبارتی تورم سالانه آذرماه در این کالاها رکورد ۱۰ ساله را به ثبت رسانده است.

photo_2023-12-27_17-48-02