به گزارش اکوایران، براساس پیش بینی صندوق بین المللی پول (IMF)، شش اقتصاد از 10 اقتصاد با عملکرد برتر جهان در سال جاری از منطقه آفریقای جنوب صحرا خواهند بود.

با اینحال اندازه کوچکتر آنها برای جبران عملکرد کمتر درخشان آفریقای جنوبی و نیجریه کافی نیست، که باهم دوپنجم اقتصاد 2 تریلیون دلاری آفریقا را تشکیل می­دهند. ولی روی هم رفته، این اقتصادها به ایجاد تغییر در منطقه­ ای کمک می­کنند که همچنان به شدت با فقر و نابرابری دست و پنجه نرم می­کند.

به گفته اقتصاددان حوزه آفریقای بلومبرگ، چشم انداز اقتصاد آفریقای زیرصحرا درحال روشن شدن است؛ هشت اقتصاد از 10 اقتصاد برتر منطقه به طور متوسط رشد تولید ناخالص داخلی 5 درصدی را تجربه می­کنند. رشد اقتصادی ساحل عاج 6.6 درصد و تانزانیا 6.1 درصد پیش بینی شده است. این دو کشور عملکرد بسیار خوبی در متنوع سازی اقتصادها و جذب سرمایه گذاری خارجی داشته ­اند.

از اینرو، براساس چشم انداز IMF، رشد این منطقه بهبود خواهد یافت به­ طوری که از 3.3 درصد به 4 درصد خواهد رسید. و درحالی که احتمال نمی ­رود دو اقتصاد بزرگ این منطقه در کوتاه مدت رشد اقتصادی بیشتری داشته باشند اما درحال تشویق اصلاحاتی هستند که در طول زمان نتیجه خواهد داد. رئیس جمهور نیجریه اقداماتی را برای آرام کردن رژیم ارز خارجی کشور و همینطور حذف یارانه ­های سوخت آغاز کرده است. آفریقای جنوبی نیز که با بحران انرژی دست و پنجه نرم می­کند در عرضه برق پیشرفت ­هایی داشته است.

اقتصاد آفریقا

با اینحال، تحلیلگران نسبت به چشم انداز کوتاه مدت آفریقا محتاط هستند. افزایش در رشد درحقیقت به دلیل پایین بودن پایه است که از شکست­هایی ناشی می­ شود که این منطقه در طول دوران همه­ گیری کرونا، فشار زیاد به مالیه عمومی و بارهای بدهی سنگین متحمل شد.

سرویس سرمایه گذاران مودیز به دلیل افزایش ریسک­های بازپرداخت بدهی و به دلیل اینکه انتظار دارد رشد آهسته ­تر در چین تقاضا برای صادرات کالاهای منطقه را کاهش دهد، نسبت به اعتبارات کشورهای آفریقایی چشم انداز منفی دارد. به گفته مدیر ارشد اعتبار در گروه ریسک دولتی مودیز، نسبت بدهی آفریقا به تولید ناخالص داخلی آن به ­طور متوسط به 60 درصد افزایش یافته است.