به گزارش اکوایران، رئیس بانک مرکزی ژاپن باز هم سرمایه‌گذاران را نسبت به دانستن زمان پایانِ آخرین سنگر نرخ بهره منفی در میان کشورهای توسعه‌یافته،‌ در تاریکی باقی گذاشت.

به نوشته بلومبرگ، بانک مرکزی این کشور در روز سه‌شنبه (3 بهمن) نرخ بهره کوتاه‌مدت را در سطح منفی 0/1 درصد باقی گذاشت و پارامترهای کنترل منحنی بازده خود را دست‌نخورده نگه داشت. بانک مرکزی ژاپن همچنین پیش‌بینی‌های قیمت و رشد خود را بروزرسانی کرد اما تغییری در وضعیت کلی اقتصاد این کشور که به سوی نخستین افزایش نرخ بهره از سال 2007 حرکت می‌‎کند، ایجاد نکرد.

ژاپن

رئیس بانک مرکزیِ چهارمین اقتصاد بزرگ جهان به دنبال این تصمیم اعلام کرد هرگونه افزایش نرخ بهره در ابتدا با هدف حمایت از اقتصاد و جلوگیری از اختلال بیش از حد در وضعیت اقتصادی خواهد بود. همچنین بررسی تازه‌ترین گزارش چشم‌انداز سه‌ماهه بانک مرکزی ژاپن حاکی از آن است که این کشور در حال دستیابی به پیش‌بینی‌های خود است.

زبان کنونی بانک مرکزی ژاپن در راستای دیدگاه غالب در میان اقتصاددانان است که این بانک نرخ بهره را در برهه‌ای از نیمه اول سال 2024 افزایش می‌دهد.

آتسوشی تاکدا، اقتصاددان ارشد موسسه تحقیقاتی ایتوچو،‌ اعلام کرده: « واضح است که این بانک در حال ایجاد زمینه برای افزایش نرخ بهره است. مقامات ژاپن تا آوریل اطلاعات بیشتری در اختیار خواهند داشت که احتمالا اطمینان آن‌ها را برای دستیابی به اهداف خود افزایش می‌دهد. بنابراین با توجه به اینکه رئیس بانک مرکزی، ماه مارس را برای افزایش نرخ بهره ممکن می‌داند، نرخ بهره منفی احتمالا در آوریل به پایان خواهد رسید.»

با ثابت نگه داشتن نرخ بهره منفی،‌ بانک مرکزی ژاپن عنوان خود را به عنوان تنها کشور توسعه‌یافته که سیاست متفاوتی نسبت به همتایان خود در قبال نرخ بهره دارد، حفظ کرده است.

بلومبرگ اکونومیکس اعلام کرده: «هنوز هم فکر می‌کنیم که احتمال کاهش نرخ بهره در آوریل کمتر از جولای است،‌ اما خطر نادرست شدن پیش‌بینی ما افزایش یافته است. خبر خوب این است که رئیس بانک مرکزی ژاپن پیام روشنی ارسال کرد که این بانک حتی پس از دور شدن از چارچوب فعلی، سیاست‌های خود را مطابق با دیدگاه ما پیش می‌برد.»

با این حال، سرمایه‌گذران هنوز درباره زمان افزایش نرخ بهره به نتیجه قطعی نرسیده‌اند. به دنبال تازه‌ترین تصمیمات مقامات مالی ژاپن، ین و بازده اوراق قرضه دولتی 10 ساله با نوسان همراه شدند. ین در هفته گذشته به ضعیف‌ترین سطح خود از اواخر نوامبر رسید. پول ملی ژاپن در مقابل ارزهای اصلی دیگر، بدترین عملکرد در سال جاری میلادی را به خود اختصاص داده است. همچنین بازارهای سهام ژاپن رشد خود در صبح امروز را از دست دادند.

اقتصاددانانی که پیش از صحبت‌های رئیس بانک مرکزی ژاپن در یک نظرسنجی شرکت کردند، انتظار داشتند آوریل محتمل‌ترین زمان برای پایان سیاست نرخ بهره منفی ژاپن باشد. افزایش بیشتر نرخ بهره به عنوان یک عنصر کلیدی برای تضمین یک چرخه مثبتِ افزایش قیمت‌ها و دستمزدها که به رشد اقتصادی کمک می‌کند، تلقی می‌شود.

نتیجه چگونگی تغییر دستمزدها، پیش از برگزاری جلسه ماه آوریل بانک مرکزی ژاپن منتشر می‌شود و همین امر، احتمال افزایش نرخ بهره را بیشتر می‌کند. اما رئیس بانک مرکزی این کشور پیش‌تر اعلام کرده بود که می‌خواهد مطمئن شود که دستمزدها در شرکت‌های کوچک‌تر که بخش بزرگی از نیروی کار را به خود اختصاص می‌دهند، در حال افزایش است؛ اتفاقی که می‌تواند مقامات این بانک را به افزایش نرخ بهره ترغیب کند.

در جلسه بانک مرکزی چهارمین اقتصاد بزرگ جهان، بانک مرکزی پیش‌بینی خود از تورم برای سال مالی را که از آوریل آغاز می‌شود، کاهش داد و در یک گزارشِ چشم‌انداز سه‌ماهه، آن را از 2/8 درصد به 2/4 درصد رساند که علت اصلی آن، کاهش‌های اخیر در قیمت نفت بوده است. هدف ژاپن کاهش تورم به 2 درصد است.

پیش از جلسه سه‌شنبه، برخی منابع اعلام کردند مقامات بانک مرکزی ژاپن این دیدگاه را دارند که پیش‌بینی آن‌ها از افزایش قیمت‌ها در حدود 2 درصد یا بیشتر، به اندازه کافی بالا است تا پایان سیاست نرخ بهره منفی را توجیه کند و تمرکز آن‌ها اکنون بر این موضوع است که اطمینان از چشم‌انداز آن‌ها به اندازه کافی قوی باشد.

اقتصاددانان انتظار ندارند که در ژاپن شاهد یک چرخه انقباضی مانند چرخه‌های فدرال رزرو و بانک مرکزی اروپا باشند زیرا ژاپن به دنبال حفظ حمایت از اقتصاد است.