به گزارش اکوایران،‌ بانک مرکزی ژاپن در روز سه‌شنبه (28 آذر) از تصمیم خود برای ثابت نگه داشتن نرخ بهره خبر داد تا ژاپن تنها اقتصاد کشورهای توسعه‌یافته باشد که نرخ بهره را در سطح منفی حفظ کرده است.

به نوشته بلومبرگ، همزمان با تصمیم بانک مرکزی ژاپن، ارزش ین در برابر دلار بیش از یک درصد کاهش پیدا کرد. با این حال تصمیم این بانک، گمانه‌زنی‌ها نسبت به زمان افزایش نرخ بهره در ژاپن را از بین نخواهد برد.

در حال حاضر روند تغییر تورم بالاتر از هدف بانک مرکزی ژاپن است و شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد افزایش دستمزدها در سال 2024 احتمالا بالاتر از سال جاری میلادی باشد؛ نتیجه‌ای که با هدف بانک مرکزی این کشور برای دستیابی به رشد قیمت پایدار تطابق دارد.

در همین زمان، افزایش نشانه‌ها از احتمال کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، فرصت بانک مرکزی ژاپن برای افزایش نرخ بهره برای نخستین‎‌بار از سال 2017 را کاهش می‌دهد. کارشناسان معتقدند صحبت‌‎های مقامات بانک مرکزی ژاپن نشان می‌دهد آوریل 2024 زمان محتمل‌تر از ژانویه سال آتی میلادی برای افزایش نرخ بهره است.

بلومبرگ اکونومیکس گفته: «ما انتظار نداریم رئیس بانک مرکزی ژاپن نشان دهد که برای پایان دادن به کنترل منحنی بازده و نرخ‌های منفی، عجله‌ دارد. اما او ممکن است تلاش کند زمینه را برای افزایش نرخ بهره در سال آینده فراهم کند‌».

کاهش ارزش ین با رشد سهام‌های ژاپن همراه بود که از هزینه‌های استقراض پایین و ضعیف شدن پول ملی این کشور منفعت بردند. این درحالیست که ین در هفته گذشته و پس از آنکه فدرال رزرو اعلام کرد در سال 2024 فرآیند کاهش نرخ بهره را آغاز خواهد کرد، به بالاترین ارزش خود در چهار ماه اخیر رسیده بود.

ین