به گزارش اکوایران، قیمت خانه در لندن - پایتخت انگلستان - به مناسب‌ترین سطح خود طی یک دهه اخیر رسیده‌ است.

به نوشته بلومبرگ،‌ این در حالیست که با در نظر گرفتن نسبت قیمت خانه‌ها با سطح حقوق در بریتانیا، می‌توان نتیجه گرفت که این خانه‌های لندن هنوز هم در گران‌قیمت‌ترین سطح خود قرار دارند.

آمارها حاکی از آن است که قیمت خانه‌های لندن 13 برابر بیشتر از متوسط حقوق یک کارگر بریتانیایی است و این آمار در سال 2016 که اوج خود را پشت سر گذاشت، به بیش از 15 برابر رسیده بود. خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا که با تغییر در مالیات، قیمت خانه‌ها و سطح حقوق همراه بود، مسئول این روند در نظر گرفته شده است.

نمودار 1

این آمارها نشان می‌دهد که بازار مسکن لندن پس از رشد گزافی که خرید خانه را برای بسیاری از خریداران جوان با دشواری همراه کرد، به آرامی در حال فروکش کردن است. بهبود وضعیت قدرت خرید مسکن در لندن، می‌تواند به بازیابی تقاضای خانه در پایتخت که در هفت سال گذشته شاهد کاهش معاملات و رشد ضعیف قیمت مسکن بوده است، کمک کند.

بازار مسکن لندن تحت تأثیر محدودیت مالیات قرار گرفته که هدف آن سرمایه‌گذاران و خریداران خارجی به همراه برگزیت و تغییر الگوهای کاری پس از همه‌گیری کرونا بوده است. قیمت‌های خانه در لندن از سال 2016 تنها 13 درصد افزایش یافته است؛ این در حالیست که قیمت خانه در این بازه زمانی در سایر مناطق انگلستان با رشد 34 درصدی همراه بوده است.

نمودار 2

با این وجود، لندن هنوز هم با اختلاف به عنوان گران‌ترین شهر انگلیس برای خرید خانه محسوب می‌شود. قیمت خانه در شهرهای مرکزی و شمالی انگلستان، ولز و اسکاتلند، همگی کمتر از هشت برابر متوسط حقوق در این کشور است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که بازار‌ مسکن انگلستان پس از کاهش نرخ‌های وام مسکن، در شروع سال 2024 با روند مثبتی همراه شده است. طبق آمارها، فروش‌های تأییدشده خانه نسبت به یک سال گذشته با افزایش 13 درصدی همراه بوده و تقاضای خریداران جدید در لندن، یک جهش 21 درصدی را تجربه کرده است. همچنین میزان عرضه خانه‌ها بیش از یک‌پنجم آمارهای سال گذشته است.

رئیس شرکت «زوپلا» که در زمینه فروش آنلاین خانه فعالیت دارد، معتقد است: «این یک شروع مثبت برای سال است و تمام معیارهای کلیدی فعالیت مسکن، بالاتر از یک سال گذشته قرار دارد. کاهش نرخ وام مسکن منجر به بازگشت تقاضا و فروش پس از نیمه دوم ضعیف‌تر سال 2023 شده است.»