به گزارش اکوایران حجم صادرات غیرنفتی ایران در مقایسه با ده ماهه ابتدایی سال گذشته کاهش و حجم واردات بیشتر شده است. این درحالیست که متوسط ارزش هر کیلو کالای صادراتی غیرنفتی ایران نیز در این بازه زمانی کاهش یافته است. همین موضوع باعث شده تا فاصله صادرات غیرنفتی کشور با واردات عمیق‌تر از سال گذشته باشد. 

تفاوت واردات و صادرات غیرنفتی ایران؛ بیش از 13 میلیارد دلار

بر اساس آخرین گزارش گمرک، میزان صادرات غیرنفتی کشور در ده ماهه ابتدایی سال جاری به 40 میلیارد و 470 میلیون دلار در سال جاری رسیده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد حجم صادرات غیرنفتی در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال گذشته حدود 5 میلیارد دلار کاهش یافته است.

این درحالیست که بر اساس آمار گمرکی، کل واردات کشور در ده ماهه نخست سال جاری حدود 54 میلیارد و 359 میلیون دلار به ثبت رسیده که در مقایسه با مقطع زمانی مشابه در 1401 حدود 5 میلیارد و 692 میلیون دلار بیشتر شده است. 

به عبارت دیگر کسری تجاری کشور از 3.1 میلیارد دلار در 1401 به حدودا 13.9 میلیارد دلار در سال جاری رسیده است. شایان ذکر است تمامی آمار مربوط به ده ماهه ابتدایی هر سال بوده و میزان درآمدهای نفتی در محاسبات لحاظ نشده است. 

1402110905

تضعیف تولید داخلی با تثبیت نرخ ارز

برخی از کارشناسان، منفی‌تر شدن تراز تجاری در سال جاری را مرتبط به سیاست تثبیت نرخ ارز در عین تداوم تورم می‌دانند. به عبارت دیگر در شرایطی که پول داخلی در مقابل پول خارجی درحال تضعیف است ولی سیاست‌گذار اقدام به تثبیت نرخ ارز می‌کند، واردات برای مصرف‌کنندگان ارزان‌تر و به صرفه شده و در مقابل صادرات کاهش می‌یابد. همچنین بر اساس نظر کارشناسان ممکن است برگشت ارز محدود شده و قاچاق کالا به کشور را تشدید کند. 

همچنین اظهاراتی در رابطه با تضعیف شدن تولید داخلی در شرایط ثبات نرخ ارز در عین تجربه تورم مطرح می‌شود که البته اعتبارسنجی آن نیاز به مطالعات بیشتری دارد. 

کاهش ارزش هر کیلو کالای صادراتی غیرنفتی

علاوه بر کاهش تراز تجاری، مشاهده می‌شود مجموع کالاهای صادراتی غیرنفتی ایران سنگین‌تر از سال گذشته شده است. بر اساس آمارها وزن صادرات غیرنفتی ایران از ابتدای 1402 تا انتهای دی ماه حدود 113 میلیون تن برآورد می‌شود درحالیکه در همان بازه زمانی طی سال گذشته، این عدد حدود 103 میلیون تن بود. 

به عبارت دیگر در سال گذشته متوسط هر یک کیلو محصول صادراتی ایران حدود 0.44 دلار بوده اما امسال متوسط ارزش هر یک کیلو صادرات به کمتر از 0.36 دلار افت کرده است. این درحالیست که ارزش هر یک کیلو کالای وارداتی از سال گذشته تا کنون از 1.58 دلار به 1.66 دلار رسیده است.