به گزارش اکوایران، مرکز آمار هر ماهه آماری از متوسط قیمت 53 قلم کالای خوراکی در سفره خانوار منتشر می‌کند که با استفاده از قیمت ماه مد نظر نسبت به ماه مشابه در سال گذشته می‌توان افزایش نقطه به نقطه سطح قیمت کالا را محاسبه کرد. 

شایان ذکر است تورم با افزایش قیمت انواعی از کالاها تفاوت دارد چراکه به افزایش سطح عمومی قیمت‌ها تورم گفته می‌شود و افزایش قیمت یک کالای خاص عمدتا با نام گرانی یا افزایش قیمت شناخته می‌شود. 

ماراتن قیمت گوشت قرمز 

بر اساس گزارش‌های منتشر شده از مرکز آمار مشاهده می‌شود از دی ماه 1401 تا دی 1402 چهار قلم کالای گوشت گوسفند، گوشت گوساله، کنسرو تن ماهی و گوجه فرنگی با بیش از 100 درصد افزایش در سطح قیمت‌های خود مواجه بوده‌اند.

محاسبات بر اساس متوسط قیمت‌ها در نقاط شهری بوده و این امکان وجود دارد تا در مناطق مختلف نسبت‌های متفاوتی از افزایش قیمت احساس شده باشد. 

به همین ترتیب آمارها نشان می‌دهد افزایش نقطه به نقطه قیمت گوشت گوسفند و گوساله به ترتیب 127 و 122 درصد بوده است. علاوه بر آن متوسط قیمت کنسرو تن ماهی حدود 113 درصد در مقایسه به دی ماه 1401 افزایش یافته و قیمت گوجه فرنگی نیز حدود 107 درصد بالاتر از سال گذشته به ثبت رسیده است. 

1402111504

رشد قیمت سایر اقلام

در مقابل مشاهده می‌شود اقلام کالایی مانند روغن نباتی جامد و برنج ایرانی با بیشترین کاهش قیمت مواجه بوده‌اند. آمارها نشان می‌دهد سطح قیمت برنج ایرانی از دی 1401 تا ماه مشابه در سال جاری حدودا 8.5 درصد کاهش داشته و روغن نباتی جامد نیز با بیش از 10 درصد افت قیمت همراه بوده است. به طور کلی مشاهده می‌شود 5 قلم کالا در مقیاس نقطه به نقطه کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند. 

همچنین آمارها نشان می‌دهند در بازه زمانی مورد بررسی، 8 قلم کالا افزایش قیمتی بین 50 الی 80 درصد را تجربه کرده‌اند. در مقابل قیمت 31 قلم کالا بین 20 تا 50 درصد افزایش داشته و 4 قلم کالا کمتر از 20 درصد گران شده‌اند.