به گزارش اکوایران، اصلی‌ترین قربانیان تورم تولیدکننده صنعت در زیرگروه‌های تولیدی معرفی شده‌اند و در مقابل بررسی شده که کدام زیرگروه‌ها کمترین تورم تولیدکننده را در بخش صنعت تجربه کرده‌اند. همچنین مطالعه آمارها در سه مقیاس فصلی، نقطه به نقطه و سالانه بوده است.

وضعیت کلی تورم تولیدکننده‌های صنعت در انتهای پاییز

تورم تولیدکننده بیانگر افزایش در سطوح قیمت محصولات تولیدی درب کارخانه است. به همین ترتیب افزایش هزینه مواد اولیه، افزایش هزینه انرژی، افزایش دستمزد و به طور کلی هرچیزی که منجر به بیشتر شدن هزینه‌های تولیدکننده شود می‌تواند به تورم تولید کننده تبدیل شود. 

بر همین اساس مرکز آمار تورم تولیدکننده صنعت در پاییز 1402 را اعلام کرده است. آمارها نشان می‌دهد تورم فصلی تولیدکننده کل صنعت حدود 2.3 درصد بوده که در مقایسه با تابستان با تورم فصلی 7.1 درصد با کاهش مواجه شده است. در ادامه، تورم تولید کننده در پاییز 1402 نسبت به پاییز سال گذشته حدود 35 درصد اعلام شده که در مقایسه با تورم نقطه به نقطه تابستان 1402 نیز که معادل 37.6 درصد به ثبت رسیده، دچار کاهش شده است.

در مقابل مشاهده می‌شود تورم سالانه پاییز 1402 که از طریق شاخص چهار فصل گذشته نسبت به چهار فصل منتهی به پاییز 1401 محاسبه می‌شود، حدود 31.9 درصد اعلام شده که در قیاس با تورم سالانه 29.2 درصدی تابستان 1402 بیشتر شده است. به طور کلی تورم سالانه حافظه بلندمدت‌تری دارد و با دامنه نوسان کمتری حرکت می‌کند. 

1402111703

پیشتازان تورم فصلی در زیرگروه‌های تولیدکننده صنعت

بر اساس تقسیم بندی این سازمان 23 زیرگروه اصلی در بخش صنعت وجود دارد که شامل فلزات و مواد و غذایی و غیره می‌شود. بررسی‌ها حاکی از آن است که در مقیاس فصلی، زیرگروه ساخت مواد و فرآورده‌های شیمیایی با تورم 12.3 درصدی و زیرگروه ساخت فرآورده‌های توتون و تنباکو رکورددار بیشترین میزان تورم تولیدکننده طی پاییز 1402 بوده‌اند.

در مقابل مشاهده می‌شود سطح قیمت‌ گروه کک و فرآورده‌های حاصل از پالایش نفت و گروه ساخت فلزات پایه به ترتیب با 3.6 و 4.6 درصد در کاهش سطوح قیمت‌ محصولات خود مواجه بوده‌اند. ممکن است یکی از دلایل افت تورم گروه کک و فرآورده‌های پالایش نفت مربوط به تورم شدیدی باشد که در تابستان گریبانگیر این گروه شده بود. 

1402111701

ماشین آلات و آشامیدنی‌ها، قربانیان تورم تولیدکننده صنعت 

آمارهای تولید کننده صنعت در مقیاس نقطه به نقطه، نشان دهنده این است زیرگروه ساخت ماشین آلات و زیرگروه ساخت انواع آشامیدنی‌ها دارای بیشترین میزان تورم تولیدکننده با ارقام 64.4 و 62.2 درصد در پاییز سال جاری بوده‌اند. 

در مقابل گروه ساخت کاغذ و ساخت محصولات رایانه‌ای و الکترونیکی کمترین تورم تولید کننده را در بازه مد نظر تجربه کرده‌اند به‌گونه‌ای که تورم آن‌ها از پاییز 1401 تا پاییز امسال به ترتیب حدود 19.7 و 23.4 درصد برآورد می‌شود. 

تورم سالانه تولیدکننده‌ها در زیرگروه‌های صنعت طی پاییز 1402

همچنین در آمارهای سالانه، گروه ساخت ماشین آلات و ساخت انواع آشامیدنی پیشتاز تورم تولیدکننده در پاییز 1402 بوده‌اند. به همین ترتیب مشاهده می‌شود نرخ تورم این دو گروه به ترتیب حدود 71 و 62.4 درصد به ثبت رسیده است. 

کمترین تورم سالانه تولیدکننده در میان زیرگروه‌های بخش صنعت نیز متعلق به بخش‌های ساخت مواد و فرآورده‌های شیمیایی با 16.5 درصد تورم و ساخت کاغذ و محصولات کاغذی با تورم 19.8 درصدی بوده است. 

1402111702