به گزارش اکوایران، تازه ترین گزارش منتشر شده توسط مرکز آمار نشان می دهد در پاییز سال جاری تورم نقطه به نقطه مصالح ساختمانی نسبت به تابستان کاهش یافته است. البته مصالح ساختمانی از 15 گروه تشکیل شده است. بررسی های دقیق تر نشان می دهد این نرخ در هر گروه با گروه های دیگر تفاوت داشته است.

به عنوان مثال در پاییز سال جاری در گروه «یراق آلات درب و پنجره» سطح عمومی قیمت ها نسبت به پاییز سال قبل، بالغ بر 70 درصد افزایش یافته است. بدین ترتیب این گروه بیشترین تورم نقطه به نقطه پاییز را در مقایسه با دیگر نهاده های ساختمانی به خود اختصاص داده است.

در مقابل تورم نقطه به نقطه «آهن آلات و میلگرد و پروفیل درب و پنجره» کمتر از 30 درصد بوده است. این در حالی است که این نرخ برای گروه آهن آلات در تابستان امسال 60.6 درصد بوده و پس از گذشت یک فصل، افت شدیدی را تجربه کرده است.

مشاهدات آماری همچنین نشان می دهد گروه «شیشه» از زمستان 99 تا کنون، در پاییز امسال پایین ترین سطح تورم نقطه به نقطه را به ثبت رسانده است.

کاهش تورم نقطه به نقطه مصالح ساختمانی در پاییز 1402

بر اساس جدیدترین گزارش مرکز آمار در پاییز سال جاری، تورم نقطه به نقطه مصالح ساختمانی به 41.2 درصد رسیده است. این نرخ در تابستان سال جاری در سطح بالاتری قرار داشته و 47.3 درصد بوده است. آنچه تا کنون مطرح شد، مربوط به کل مصالح ساختمانی است. در ادامه تورم نقطه به نقطه هر گروه به صورت مجزا بررسی شده است.

021124

تورم نقطه به نقطه نهاده های ساحتمانی به چه معناست؟

در ادبیات اقتصادی به افزایش مستمر سطح عمومی قیمت ها تورم گفته می شود. این نرخ به سه صورت ماهانه، نقطه به نقطه و سالانه منتشر می شود.

تورم ماهانه نشان می دهد قیمت یک سبد مشخص از نهاده های ساختمانی در هر ماه نسبت به ماه قبل چه تغییراتی داشته است. تورم نقطه به نقطه نیز به بررسی تغییرات قیمت مصالح ساختمانی در هر فصل نسبت به فصل مشابه سال قبل می پردازد. نرخ سالانه این شاخص نیز نشان می دهد نوسانات میانگین 12 ماهه قیمت یک سبد مشخص از این نهاده ها در پاییز امسال نسبت به همین رقم در دوره منتهی به پاییز سال گذشته چگونه بوده است.

شواهد آماری حاکی از آن است که در پاییز امسال تورم نقطه به نقطه نهاده های ساختمانی نسبت به تابستان کمتر شده است. نهاده های ساختمانی از 15 گروه عمده نظیر «شیرآلات بهداشتی»، «نقاشی ساختمان» و «گروه آهن آلات میلگرد و پروفیل درب و پنجره» تشکیل شده است. باید توجه داشت تورم نقطه به نقطه هریک از این گروه ها با گروه دیگر تفاوت داشته و از نگاه سازندگان مسکن، میزان تغییرات قیمت در برخی نهاده ها بیشتر و در برخی دیگر کمتر بوده است.

ثبت بیشترین تورم نقطه به نقطه در گروه یراق آلات درب و پنجره

بررسی جدیدترین آمار منتشر شده توسط مرکز آمار نشان می دهد در پاییز امسال، تورم نقطه به نقطه گروه «یراق آلات درب و پنجره» در مقایسه با 14 گروه دیگر از نهاده های ساختمانی بیشترین مقدار را داشته است. به بیان دقیق تر در پاییز سال جاری تورم نقطه به نقطه این گروه به 72.6 درصد رسیده است. این در حالی است که این نرخ در تابستان امسال، 74.7 درصد بوده است.

همچنین تورم نقطه به نقطه «شیرآلات بهداشتی»، «سیمان، بتن، شن و ماسه» و «گچ و گچ کاری» در سطح بیش از 50 درصدی قرار گرفته است.

در مقابل تورم نقطه به نقطه «آهن آلات، میلگرد و پروفیل درب و پنجره» نسبت به دیگر مصالح ساختمانی در پایین ترین سطح قرار گرفته و 26.9 درصد بوده است. یعنی قیمت آهن آلات در پاییز امسال نسبت به پاییز سال گذشته، 26.9 درصد بیشتر بوده است.

مشاهدات نشان می دهد تورم نقطه به نقطه این گروه در تابستان 60.6 درصد بوده است. بدین ترتیب آهن آلات شدیدترین افت تورم نقطه به نقطه را تجربه کرده است. البته این کاهش به معنای پایین آمدن سطح قیمت ها نیست. بلکه به کمتر شدن سرعت رشد قیمت ها اشاره دارد.

ثبت رکورد کاهش تورم در نهاده «شیشه»

در پاییز امسال تورم گروه «شیشه» رکورد زده و به 48.1 درصد رسیده است. بررسی ارقام خبر از آن می­دهد که از زمستان سال 99 تا پایان تابستان امسال تورم نقطه به نقطه این گروه از در بازه 51.6 تا 98.8 نوسان داشته است. اما سرانجام این نرخ پس از گذشت 11 فصل به کمتر از 50 درصد رسیده است.