به گزارش اکوایران،‌ رئیس آک‌بانک - سومین بانک خصوصی بزرگ ترکیه - اعلام کرده نرخ بهره‌ای که بانک‌های این کشور برای سپرده‌ها اختصاص داده‌اند به اندازه کافی بالا است تا سرمایه‌گذاران به تبدیل سپرده‌های ارزهای خارجی به لیر ترغیب شوند.

به نوشته بلومبرگ، این اقدام یک نتیجه مثبت در زمینه تلاش‌های دولت ترکیه برای حذف تدریجی حساب‌های مرتبط با ارزهای خارجی است. تصمیم اخیر بانک مرکزی ترکیه برای پرداخت سودِ بخش‌هایی از ذخایر مورد نیاز، منجر به افزایش نرخ بهره سپرده‌ها شده است.

طبق داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط بلومبرگ، میانگین وزنی برای سپرده‌های سه‌ماهه به لیر که اکثر سرمایه‌گذاران آن را ترجیح می‌دهند، تا 2 فوریه (13 بهمن) به 51 درصد رسید،‌ در حالیکه یک هفته پیش از این تاریخ، این میزان در سطح 49/6 درصد قرار داشت.

این فضا، مردم و سرمایه‌گذاران را ترغیب می‌کند سپرده‌های خود را از حساب‌های مربوط به ارزهای خارجی به حساب‌های لیر تغییر دهند. برنامه سپرده‌های ارزهای خارجی در دسامبر 2021 معرفی شد تا از کاهش شدید ارزش لیر جلوگیری شود. از زمان انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه در می 2023، این کشور به دنبال حذف تدریجی این برنامه بوده است که دولت را ملزم به جبران کاهش ارزش پول ملی به سرمایه‌گذاران می‌کند.

حساب‌های مربوط به ارزهای خارجی در ترکیه تا 2 فوریه به 2/4 تریلیون لیر (78 میلیارد دلار) کاهش پیدا کرد که بزرگ‌ترین خروج سرمایه هفتگی این حساب‌ها از نوامبر 2023 محسوب می‌شود. ارزش این حساب‌ها در آگوست 2023 میلادی به اوج خود دست یافت و به 3/4 تریلیون لیر رسید.

همچنین تقاضا برای وام به ارزهای خارجی نیز با تثبیت لیر شروع به افزایش کرده است.