به گزارش اکوایران و بر اساس آمار منتشر شده از تورم دهک‌ها در بهمن 1402، مشاهده می‌شود گروه گوشت قرمز و ماکیان نقش کاهنده در تورم ماهانه یا اصطلاحا تورم منفی داشته‌اند که حاکی از کاهش قیمت گروه آن‌هاست. 

این درحالیست که آمارهای ماهانه متوسط قیمت اقلام خوراکی در نقاط شهری نشان می‌دهد گوشت گاو و گوسفند در بهمن ماه به ترتیب 1.7 و 2.9 درصد افزایش قیمت داشته‌اند. در مقابل مشاهده می‌شود قیمت گوشت مرغ که اصلی‌ترین قلم از گروه ماکیان است، حدود 5.4 درصد در مقایسه با ماه گذشته کاهش یافته است. 

بررسی‌‌ها حاکی از آن است که گروه کالایی گوشت قرمز و مرغ برای 90 درصد جامعه اثر کاهنده در تورم داشته‌اند و هزینه خانوار در این گروه کالایی کاهش یافته است. همچنین 10 درصد دیگر نیز که شامل ثروتمندترین اقشار جامعه می‌شود، تنها دهکی بوده که سهم گروه گوشت و مرغ در تورم ماهانه آن مثبت بوده است هرچند رقم آن بسیار کوچک است. 

تورم منفی 90 درصد جامعه در گروه گوشت و مرغ ناشی از کاهش قیمت مرغ بوده است

با توجه به اینکه سبد گوشت مصرفی خانوار در گروه‌های درآمدی مختلف تفاوت دارد، بنابراین هرچقدر سهم مرغ در سبد مصرفی بیشتر باشد، انتظار می‌رود سهم گروه مورد بررسی از تورم ماهانه بهمن منفی‌تر و هرچقدر مصرف گوشت قرمز بیشتر باشد انتظار داریم سهم گروه درآمدی از تورم ماهانه مثبت باشد. 

بررسی‌ها نشان می‌دهد به‌طور میانگین از 1.38 درصد تورم ماهانه در بهمن 1402، حدود منفی 0.07 درصد ناشی از تورم در گروه گوشت قرمز و ماکیان بوده است. به عبارت دیگر میانگین هزینه‌ی مصرف این گروه کالایی برای خانوارها در کشور کاهش داشته است. 

این درحالیست که آمارها حاکی از آن است که تورم گروه کالایی مورد بررسی در دهک‌های کم درآمدتر، منفی‌تر بوده است. به عبارت دیگر با افزایش درآمد در دهک‌ها، گوشش مصرف گوشت مرغ کاهش و در مقابل مصرف گوشت قرمز افزایش می‌یابد و همین موضوع باعث شده تا اثر کاهش قیمت مرغ در گروه‌های پردرآمدتر، کمرنگ‌تر شود. 

1402121603

به همین ترتیب بنظر می‌رسد گروه گوشت قرمز و مرغ در دو دهک کم درآمد جامعه حدود 0.33 و 0.25 درصد کل تورم ماهانه این دو دهک‌ها را کاهش داده باشد. به ترتیب سهم تورم گروه مورد بررسی در دهک‌های پنجم و ششم به ترتیب منفی 0.12 و 0.1 درصد است و دو دهک پردرآمد جامعه، سهم از تورم گروه گوشت قرمز و ماکیان به ترتیب به منفی 0.03 و مثبت 0.01 درصد می‌رسد. 

به عبارت دیگر مشاهده می‌شود گروه گوشت قرمز و ماکیان در بهمن ماه سال جاری مجموعا منجر به کاهش تورم 90 درصد جامعه شده است و تنها در دهک دهم سهم از تورم این گروه مثبت شده است.