به گزارش اکوایران، علی‌رغم اینکه گروه سبزیجات و حبوبات در بهمن ماه 1402 نقش کاهنده در تورم کل خانوار داشته‌اند اما طبق گزارش متوسط اقلام خوراکی مرکز آمار می‌توان مشاهده کرد قیمت اقلام حبوباتی در ماه گذشته با تورم مثبت مواجه بوده است بنابراین تنها عامل منفی‌کننده تورم کل گروه، سبزیجات بوده است.

همچنین مشاهده می‌شود تمامی اقشار درآمدی جامعه بر اساس شدت مصرف خود از کالاهای گروه سبزیجات و حبوبات، تورم منفی را در سبد کالایی خود تجربه کرده‌اند و هرچه میزان مصرف از گروه کالایی سبزیجات بیشتر بوده، اثر کاهنده تغییر قیمت این گروه نیز اثر بیشتری بر تورم ماهانه خانوار داشته است. 

متوسط افزایش ماهانه قیمت حبوبات و سبزیجات در بهمن 1402

بر اساس گزارش‌های منتشر شده از مرکز آمار، گروه سبزیجات و حبوبات اصلی‌ترین عامل منفی کننده تورم خوراکی طی ماه گذشته یعنی بهمن 1402 بوده است. این درحالیست که در گزارش متوسط قیمت اصلی‌ترین اقلام خوراکی در سفره خانوار، لوبیا قرمز، لوبیا چیتی، نخود، عدس و لپه حدود 1 تا 2 درصد تورم داشته‌اند.

 درمقابل سیب‌زمینی، هویج و پیاز بین یک تا چهار درصد کاهش قیمت داشته‌اند. همچنین قیمت کدو و بادمجان نیز 5 الی 6 درصد در مقایسه با دی ماه افت کرده است اما اصلی‌ترین کاهش قیمت مربوط به گوجه فرنگی با حدودا 36 درصد تورم منفی تعلق دارد. 

بنابراین می‌توان با توجه به همین اقلام اصلی از حبوبات و سبزیجات ادعا کرد که تورم منفی به ثبت رسیده در این گروه کالایی ناشی از کاهش قیمت در حبوبات نبوده است بلکه عمدتا به کالاهای گروه سبزیجات مربوط است. 

1402121605

کاهش تورم همه اقشار درامدی از ناحیه کاهش قیمت کالاهای گروه سبزیجات 

به طور کلی به دلیل قیمت کمتر سبزیجات از حبوبات، هرچه درآمد افراد بالاتر می‌رود میزان استفاده خود از سبزیجات را کاهش می‌دهند و آن را با کالاهای قیمت بالاتری مانند گوشت و مرغ جایگزین می‌کنند. 

آمارها نشان می‌دهد سهم گروه سبزیجات و حبوبات از تورم بهمن ماه 1402 در تمامی اقشار درآمدی، منفی بوده است. به عبارت دیگر تورم کل ماهانه از ناحیه کاهش قیمت کالاهای این گروه، کاهش پیدا کرده است. 

مشاهده می‌شود به‌طور میانگین گروه سبزیجات و حبوبات 0.25 واحد درصد یا به عبارتی یک چهارم واحد درصد از کل تورم ماهانه مصرف کننده کاسته‌اند. این درحالیست که نقش کاهش قیمت این گروه کالایی در دهک یکم شدیدتر از دهک های بالاتر بوده است.

به همین ترتیب می‌توان مشاهده کرد نقش این گروه کالایی از تورم دهک اول حدود منفی 0.66 واحد درصد بوده است. در دهک دوم این عدد به 0.5 واحد درصد می‌رسد. به همین ترتیب تا دهک دهم ادامه پیدا می‌کند و در پردرآمدترین دهک جامعه سهم این گروه کالایی در تورم ماهانه حدود 0.13 واحد درصد می‌شود.